Skulle Sebastian städat upp efter Maja i ”Störst av allt”?

Om Netflix-serien kan lära oss något är det att varna kvinnor för att fastna i rollen som sköterskor

Vid hans sida. Felix Sandman som Sebastian och Hanna Ardéhn som Maja i ”Störst av allt”.

Tänk om könsrollerna i ”Störst av allt” vore ombytta. Skulle Sebastian funnits vid Majas sida – för att ­trösta, ursäkta och städa upp efter?

Netflix första svenska originalserie ”Störst av allt” (”Quicksand” på engelska) är en rätt lyckad dramatisering av Malin Persson Giolitos roman, med undantag av några tveksamma skådespelarinsatser och replikskiften (svengelska ”skaffa ett rum” eller stolpiga ”säg att du är min” – ”ja, jag är din” är svåra att leverera så att de känns naturliga).

Efter att ha plöjt de sex avsnitten på en kväll imponeras jag särskilt av Reuben Sallmander som Sebastians kyligt charmiga pappa, den upphöjde företagsledaren Claes Fagerman.

Som ikonisk rikemans-sadist övertrumfar han till och med Eriks styvfar (Johan Rabaeus) i filmatiseringen av Jan Guillous ”Ondskan”.

Reuben Sallmander som Claes Fagerman.

Skildringen av överklassen är syrligt skarp, där tomheten ekar bakom den ytliga flärden och överflödet på Sebastians (Felix Sandman) knarkstinna fester blir parodisk.

Det är en värld där Majas (Hanna Ardéhn) familjs stora Djursholmsvilla ser ut som ett torp i jämförelse och där man betalar folk för att städa och mixa ens frukost-smoothies.

 

Och jo, människosynen provocerar, liksom krypandet och smörandet för de snuskigt rika. Scenen på Fagermans yacht i första avsnittet anger tonen, där Majas djupt imponerade föräldrar, trots pappa Claes arrogans och elaka pikar mot sin son, glatt lämnar kvar dottern hos sina nyfunna ”vänner” för några veckors lyxseglats på Medelhavet.

Som den hårdpluggande förortskillen Samir (William Spetz) ilsket häver ur sig under en blöt fest; utan sina pengar vore Sebastian bara en ”knarkande idiot”. Ändå är det knappast i Djursholm som polisens ­narkotikaspanare koncentrerar sina insatser.

Familj och vänner väljer att se igenom fingrarna på allt, för att de via Maja blir en del av Fagermans lyxvärld och löfte om en framtid i samhällets absoluta gräddfil.

 

Men ”Störst av allt” är inte bara en kriminalserie om pengar och klass – utan också om livsfarliga köns­roller. För det är knappast en slump att rollen som förhållandets vårdare så mycket oftare förväntas axlas av kvinnan än mannen i en relation.

Det som provocerar mest är att alla, med undantag av den supersympatiske läraren Christer (Shanti Roney), fortsätter uppmana Maja att ta hand om Sebastian och till och med skuldbelägger henne när hon efter (spoilervarning) hans förmodade självmordsförsök väljer att gå tillbaka till skolan.

Det medberoende Maja dras in i är det ingen som försöker hjälpa henne ur, snarare tvärtom. Rollen som den duktiga flickan, som tidigare skaffat henne toppbetyg i skolan, gör nu bara allt så mycket värre.

 

För tänk om det i stället vore Maja som var den urspårade rikemansdottern, hade Sebastians omgivning verkligen förutsatt att han skulle städa upp efter henne, ens efter ett första övertramp?

Om den storpublik som kommer se ”Störst av allt” kan lära sig något, förutom att klassklyftor och psykisk ohälsa är bajs, är det att varna kvinnor för att fastna i rollen som sköterskor åt sina partners.

Att på riktigt hjälpa en medmänniska är nämligen något helt annat.

 

Veckans...

”Rättegången mot Ratko Mladic” (SVT).

… dokumentär. ”Rättegången mot Ratko Mladic” (SVT) tillför kanske inte mycket nytt om krigen i forna Jugoslavien, men kopplar pedagogiskt enskilda övergrepp på plats i Bosnien till den åtalade befälhavaren och följer några av vittnena in i rättssalen i Haag. Som den ålderstigna kvinna som får se ett videoklipp på sin make när han tvingas locka fram deras son ur sitt gömställe, innan de båda mördas.

 

En manakin i ”Our planet”.

… djur och natur. ”Our planet” (Netflix) är en maffig naturserie för alla som saknat ”Planet earth”. Mycket handlar om hur vår planet påverkas av klimathotet, med skrämmande bilder men också en uppfordrande vädjan om att agera NU. För de lite mer lättsamma inslagen står bland annat manakinhannarnas spektakulära parningsdanser.

 

Michelle Williams som Gwen Verdon.

... dans. Bob Fosses kolsvarta egotripp ”All that jazz” är en makalös filmmusikal, för att inte tala om mästerverket ”Cabaret” som han gjorde med hjälp av sin kreativa partner, och under en tid hustru, Gwen Verdon. I den nya serien ”Fosse/Verdon” (HBO Nordic) gestaltas deras förhållande av Sam Rockwell och Michelle Williams, med fokus på parets konstnärskap och röriga privatliv, delvis betraktat ur dottern Nicoles synvinkel.

 

Peter Sagan.

… cykling. På söndag är det åter­igen dags för ”l’enfer du nord” (”helvetet i norr”), som endagsloppet Paris-Roubaix brukar kallas. 55 av 261 km körs på gatsten och dramat sänds med start 11.30 på Eurosport. Fjolårssegraren, slovaken Peter Sagan, har chans att försvara sin titel.