Svensk tv består av mord – och Felix Herngren-humor

”Andra åket” är stadigt förankrad i medelklassmyllan

Nya ”Solsidan”-Ove. Ida Engvoll som påfrestande Yvette i ”Andra åket”.

De har hittat ett recept som oftast lyckas.

”Andra åket” (SVT) är den senaste succén producerad i Felix Herngrens humorfabrik.

Svensk tv består av kriminalserier och Felix Herngren-komedier. Åtminstone är det så det känns ibland. Redan innan ”Andra åket” haft premiär skickades nyheten om att serien fått klartecken för en andra säsong ut. Att göra så har ju gått bra tidigare. Hösten 2016, långt innan ”Bonusfamiljens” första avsnitt visades i januari 2017, gick SVT ut och meddelade att de beställt en till säsong av Herngrens produktionsbolag FLX.

Det är en strategi med många fördelar, inte minst möjligheten att effektivisera arbetet när det finns en långsiktig plan (författarna får mer tid till manus, produktionen sparar pengar). Dessutom osar det självförtroende ur pr-synpunkt; att man bygger upp bilden av en vinnare som en självuppfyllande profetia.

 

Det var ingen chock att Netflix valde just FLX som samarbetspartner för sin första svenska originalserie, ”Störst av allt” (premiär 2019), efter Malin Persson Giolitos storsäljande roman. På TV4/Cmore finns Herngren-fabrikens första stora hit, ”Solsidan”, där tre nya säsonger ska spelas in. Där finns också ”Torpederna”, ”Enkelstöten” och ”Sjölyckan”. SVT har förutom sina två igenkänningskomedier även skruvade ”Fallet”, ”Bauta” och ”Grotescos sju mästerverk”.

Trots att inte alla serier blivit ”Solsidan”-fenomen märks det att namnet Herngren fått en magisk aura runt sig i tv-sammanhang. Det är hans namn som alltid nämns som en slags kvalitetsstämpel i programpresentationen, oavsett hur mycket han egentligen haft med serien att göra.

Så är fallet med ”Andra åket”, där han visserligen varit med på ett hörn i manusskrivande och regi, men tillsammans med fyra andra författare och två regissörer. Det FLX finslipat är lagarbete och serieskapande i effektiv storproduktion. Åtminstone med svenska mått mätt.

 

Från villakvarter (”Solsidan”) och skärgård (”Sjölyckan”) beger sig familjen i ”Andra åket” upp till skidorten Björkfjället (verklighetens Björkliden), en snöig fjällmiljö som borde ligga många svenskar varmt om hjärtat. Det blir kulturkrockar i toppluva och gott om tokroliga ”gubbar”, men gärna med en extra skruv för att undvika den värsta förutsägbarheten.

Huvudpersonen Maddes (Sanna Sundqvist) hipsterängslige man (Jakob Setterberg) hamnar i konflikt om kökets meny med hennes homosexuelle bror (”Klungans” Mattias Fransson), en man extremt rädd för förändringar. Det blir ingen klassisk pk-stad mot macho-land, utan här är det två av den svenska tv-historiens känsligaste män som möts i en passivt aggressiv holmgång. Ida Engvoll är underbar som seriens ”Solsidan”-Ove, den sluga affärskonkurrenten Yvette, och Lena T Hansson är också ljuvlig som Maddes saboterande mamma.

 

”Andra åket” är smart, mysig och stadigt förankrad i svensk medelklassmylla, utan att vara för förutsägbar. Den trygga Herngren-humorn imponerar, samtidigt som dess dominans i svensk tv börjar bli lite oroväckande. Särskilt om det är det enda de stora tv-kanalerna vågar satsa på.

”Sally4ever”.

Veckans...

… komedi. ”Sally4ever” (HBO Nordic) är ”Camping”-skaparen Julia Davis nya projekt, om uttråkade Sally som dumpar sin trista pojkvän David för den bohemiska egoisten Emma. Med en humor som ibland gränsar till det outhärdligt elaka skildras längtan, ensamhet och monumental konflikträdsla.

 

Jim Jones.

… dokumentärserie. För den som behöver en påminnelse om varför vi alltid bör vara skeptiska mot karismatiska ledare, oavsett hur sympatiska de först framstår, finns fyra avsnitt av ”Jonestown: Självmordssekten” på SVT Play. Den otäcka historien om Jim Jones och de över 900 som, inte alltid frivilligt, följde honom in i döden berättas ur de få överlevandes perspektiv.

… dokumentärserie 2. Daniel Fridell ligger bakom ”Svartenbrandt – Sveriges farligaste brottsling” (C More) som skildrar kändisrånarens fruktansvärda barndom, våldsamma kriminalitet och den frihetslängtan som ledde till otaliga rymningar. Det är en rå och komplex bild av en kreativ, intelligent person som kunde vara lika charmig som han var livsfarlig.

 

… debatt. ”I Sverige finns inga horor” (Vimeo/Youtube) skildrar hur sexarbetare behandlas av myndigheter utifrån den tragiska historien om Eva-Marree i Västerås som förlorade sina barn efter att ha jobbat två veckor som eskort. Den våldsamma pappan som fick vårdnaden av barnen mördade Eva-Marree under ett möte anordnat av socialtjänsten. Dokumentären är ett debattinlägg regisserat av franska filmaren Ovidie och ger en mörk bild av Sverige och sexköpslagen. För att få spridning visas filmen gratis i en månad.