Anders Gerdin: Tack, alla läsare! Utan er vore vi ingenting

Uppdaterad 2019-03-04 | Publicerad 2001-07-03

VIND I SEGLEN "Det är viktigt att vara stor och betydelsefull, det ger kraft i journalistiken", säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin, vars största bekymmer just nu är att hålla båten i rätt kurs. Men till hösten väntar nya tag.

Det är måndag eftermiddag och solen skiner härligt här ute i Stockholms underbara skärgård.

Termometern visar på 23 grader och miljoner svenskar har just inlett sin efterlängtade semester. Förra sommarens regn är glömt, nu hoppas vi alla på en kanonsommar.

Men här på Aftonbladet vilar vi inte. Tvärtom. Just nu jobbar vi hårt med att planera de journalistiska satsningarna i höst.

För naturligtvis vill vi förnya, utveckla och överraska, allt för att ge er läsare ett ännu bättre blad. Men vem vill tänka på hösten just nu när solen skiner så härligt.

Det senaste året har varit mycket framgångsrikt för Aftonbladet. Tidningens medarbetare har belönats med en rad utmärkelser: Aftonbladet tilldelades bland annat Stora Journalistpriset för tredje året i rad.

Men vi tänker inte leva på gamla meriter. Varje dag måste vi som jobbar på Aftonbladet göra en tidning som helst är bättre än gårdagens. Det lyckas kanske inte varje gång, men jag kan lova er att det är alla mina medarbetares ambition när de går till jobbet.

Det här är oerhört viktigt. För en tidning utan duktiga och motiverade medarbetare blir inte framgångsrik. Aftonbladet är Sveriges äldsta dagstidning med sina dryga 170 år på nacken, kanske ett bevis för att vi lyckats ganska bra.

Ett annat mått på framgång är upplagan - hur många som köper och tycker om tidningen.

Aftonbladet blev 1996 Skandinaviens största dagstidning. I september passerade vi värsta konkurrenten Expressen med 11 000 exemplar per dag.

I dag har jag fått AB Tidningsstatistiks jämförelsesiffror för maj 2001. De visar en positiv upplageskillnad mellan Aftonbladet och Expressen som aldrig någonsin varit större. På vardagar är Aftonbladet 132 500 exemplar större än konkurrenten. På söndagar är skillnaden 116 500.

Och räknar man in landets två övriga kvällstidningar, Göteborgs-Tidningen och Kvällsposten i Expressens upplaga så är siffran också imponerande.

Aftonbladet var på vardagar i maj 30 700 exemplar större än de tre tillsammans.

Hur kan det ha blivit så? Vad är det som skiljer Aftonbladet från de övriga kvällstidningarna?

Jag tror det är ett samspel mellan oss som gör tidningen och ni som läser den.

Själv anses jag som folklig. En person som umgås med vanliga människor, lyssnar på deras vardagsproblem och tankar om livet och framtiden. Det ligger sedan till grund för den journalistik jag vill driva. Respekten och lyhördheten tror jag är a och o. Det kan låta självklart, men i dag umgås faktiskt journalister mest med andra journalister. Bilden av verkligheten färgas av kompisar med samma bakgrund, utbildning och intressen som man själv har. Det är naturligtvis inte bra. Den journalistiska nyfikenheten måste sträcka sig långt utanför den egna kretsen.

I sommar har jag anställt en 65-åring som sommarvikarie. Det var inget svårt val. Han heter Staffan Heimerson och är en av landets mest erfarna journalister. Han har varit med om det mesta. Bevakat otaliga krig och rapporterat från över 150 länder. Men fortfarande, vid 65 års ålder och som vikarie på Aftonbladet har han den journalistiska nyfikenheten kvar. Det är med sådana medarbetare man gör en läsvärd och bra tidning.

Men mest av allt vill jag tacka alla er som läser Aftonbladet för tidningens framgångar. Utan er uppskattning, era kommentarer och er ibland tuffa kritik vore vi ingenting. Och visst känner jag och mina medarbetare ansvaret ni lägger på våra axlar. Att varje dag försöka leva upp till era förväntningar. För även om vi är många som jobbar här på tidningen så är vi ett fåtal jämfört med alla er som läser oss. Det är era idéer, synpunkter och tips som ligger till grund för vår journalistik. Och när det funkar som allra bäst gör vi en tidning, inte för våra läsare, utan tillsammans med er.

Vissa redaktörer säger sig behöva 100 dagar för att göra en bra tidning. Vi på Aftonbladet har hållit på i 171 år och är långtifrån färdiga.

Trevlig sommar,

Anders Gerdin (chefredaktör)