Flygkraschen i Örebro

Flygexperten: Planet kan sakna svart låda

Av: 

Elle Kari Karlsson

NYHETER

Nio personer har dött i en tragisk flygkrasch i Örebro på torsdagen.

Statens haverikommission är på plats för att utreda vad som hänt.

Enligt flygexperten Christer Åström kan planet sakna en svart låda.

Samtliga nio personer ombord på planet som kraschade under torsdagskvällen har dött. Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig ombord.

Enligt Svenska fallskärmsförbundets kommunikationsansvarig Anna Oscarson var flygplanet av modellen DHC-2 turbo beaver, säger hon till TT.

Enligt flygexperten Christer Åström är det inte så vanligt att den modellen är inblandad i olyckor. Det har använts mycket frekvent av Skånes fallskärmshopparklubb, som är en av Sveriges största klubbar, berättar han.

– Det är ett mycket modernt flygplan som är oerhört lämpat för ändamålet.

Flygexperten Hans Käll säger till Ekot att han tror att olyckan blir svår att utreda, bland annat för att det lär sakna svart låda.

Christer Åström, flygexpert.

”Inga krav på svart låda”

När flygplan kraschar brukar man undersöka den så kallade svarta lådan för att få mer information om vad som orsakat haveriet. Men mindre flygplan, som ofta används vid fallskärmshoppning, behöver inte ha någon svart låda ombord. Så kan vara fallet med planet i Örebro.

– Det finns inget krav på att den här typen av mindre flygplan ska vara utrustade med en svart låda, enligt Åström.

Christer Åström drar paralleller till mellan flygkraschen i Örebro och den tragiska olyckan i Umeå 2019. Även då dog samtliga nio ombord på ett fallskärmsflygplan.

– Det var på sommaren, ungefär vid den här tiden som ett flygplan skulle stiga och och släppa av nio personer. Där omkom samtliga när flygplanet bröts sönder i luften och slogs sönder i flera olika delar.

Nio personer omkom då ett enmotorigt flygplan med fallskärmshoppare kraschade på ön Storsandskär i Umeälven i Umeå i juli 2019.

Statens Haverikommission gjorde en mycket genomgripande utredning efter kraschen i Umeå, berättar Åström.

– Man kom fram till att ett antal olyckliga omständigheter medverkade till att det slutade som det gjorde.

Bland annat konstaterades att flygplanet var alltför baktungt från start, säger han.

Det är fortfarande oklart vad som orsakade haveriet i Örebro. Haverikommissionen ryckte ut till olycksplatsen några timmar efter olyckan för att påbörja sin utredning.

Tittar på paralleller

Enligt Christer Åström kommer de titta på om det går att dra några paralleller mellan de tragiska olyckorna.

– Det här är en tragedi för fallskärmshopparförbundet, att inom loppet av tre år förlorat två flygplan och alla dessa medlemmar. Det är ett fruktansvärt slag emot fallskärmshopparsporten som i övrigt är fylld av regler och säkerhetsbestämmelser, säger Christer Åström.

Haveriet i Örebro inträffade strax efter start. Enligt Åström är det mer komplicerat att starta och landa än att hålla flygplanet uppe i luften.

Han menar att haveriet sannolikt har att göra med någonting som rör tyngdpunkten i planet.

De hann ju inte upp mer än några hundra meter innan flygplanet kraschande. Att någonting som har med tyngdpunkten i flygplanet har med haveriet att göra, det tror jag att man kan säga ganska klart. Det finns med i bilden.

Samtliga ombord på planet som kraschade i Örebro under torsdagskvällen har omkommit.

ANNONS EXTERN LÄNK

20-50 % på nästan alla glas hos Cervera – handla här

Cervera

Publisert:

LÄS VIDARE

Flygplanskrasch i Örebro – nio omkomna

ÄMNEN I ARTIKELN

Flygkraschen i Örebro

Flygolyckor

Olyckor

Statens haverikommission