Utredare: Vi tar det steg för steg

Sigrid Melchior/TT

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2019-07-14

Vittnesförhör, undersökning av vraket och analys av smarta telefoner ombord. Söndagens flygkrasch i Umeå utreds nu av Statens haverikommission.

Efter katastrofen som krävde nio människors liv är Peter Swaffer och två andra utredare på väg till olycksplatsen. Han har fått information från personal på platsen.

– Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger Peter Swaffer, som är avdelningschef på Statens haverikommission till TT.

– Vi kommer att transportera vraket till våra undersökningslokaler och tar det sedan steg för steg. Om man har ett helt intakt plan vet man att det inte gick sönder i luften.

Ingen svart låda

Det finns flera tänkbara orsaker till olyckan, till exempel tekniska problem eller hur passagerarna satt i flygplanet, säger Peter Swaffer.

TT: Vad brukar orsaka flygolyckor?

– Antingen handhavandefel, att piloten inte gör det den ska, eller ett tekniskt problem som man inte klarar av att reda ut. Om flygplanet ligger på maxvikt så minskar möjligheten att reda ut det tekniska problemet, säger Peter Swaffer.

Bara större flygmaskiner har en svart låda som kan undersökas i efterhand. Men utredarna hoppas ändå kunna få ut teknisk information ur vraket.

– Vi kan ofta få information ifrån Iphones och Ipads ombord på planet som registrerar höjd och position. Men de spelar inte in vad piloten har gjort eller hur motorn har mått.

Haverikommissionen "äger" olycksplatsen

TT: Hur sker arbetsfördelningen ut efter den här typen av olyckor?

– Det som händer efter att de livräddande insatserna är över, är att Statens haverikommission "äger" olycksplatsen. Vi tar reda på vad som har hänt, i samråd med polisen. Vi gör faktainsamling och intervjuer. Det kan finnas vittnen på marken, folk som vinkade adjö.

Olycksutredningar brukar ta mellan sex och tolv månader. Det som kan fördröja analysen är när utredarna behöver information ifrån flygplanstillverkare i andra länder, säger Peter Swaffer.

Varje år utreds ungefär femton flygolyckor och allvarliga tillbud av haverikommissionen.

PODD: Aftonbladet Daily om teorierna bakom flygolyckan i Umeå

Aftonbladet Daily går igenom den tragiska olyckan i Umeå där nio personer omkom efter att det enmotoriga flygplanet störtat. Det är den sjunde allvarligaste flygolyckan i Sveriges historia, och den mest allvarliga sedan 1989.
    – Flygplanet har kommit i en spiralrörelse och då utvecklats stora g-krafter. De som är ombord på planet blir då klistrade mot vad de då befinner sig vid och kan inte ta sig ut, säger Jan Ohlsson, journalist och flygexpert som menar att det finns en mängd orsaker som kan ligga bakom olyckan.
 Lyssna  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen