Mammans varning efter lusmedlet: ”Trodde han blivit blind”

Publicerad 2018-01-06

När Sara Sjåstad Guadalupes äldsta barn fick löss var det en avlusningsprocedur för hela familjen som gällde. Men på natten vaknade treåriga sonen Thiago skrikande och med röda ögon som inte gick att öppna. Nu vill hon varna andra föräldrar.

– Jag tänkte direkt att nu har han blivit blind, säger Sara.

I torsdags var Sara Sjåstad Guadalupe och hennes familj med om ett nytt – och inte alltför angenämt – besvär.

– Vi hittade löss på min äldsta tjej och vi har inte haft det innan så jag visste inte vad man skulle använda, säger Sara som kommer från Malmö.

Därför åkte hon till ett apotek för att fråga om råd. Väl på plats fick hon rådet att använda lusmedlet Paranix och rekommendationen var att behandla alla barn utom det yngsta.

När hon kom hem började avlusningsverkstaden och barnen fick ha medlet i håret i tio minuter för att sedan kammas med en luskam – allt enligt beskrivningen som följde med produkten.

– Efter någon timme eller två så märkte vi att min treåring var röd i ögonen. Vi frågade om han hade ont men då sa han nej, säger Sara.

Trots att treårige Thiago inte själv klagade så valde Sara och hennes man att skölja hans ögon med koksalt. De läste även på förpackningen att det stod att man skulle skölja ögonen med vatten om produkten hamnat där.

”Skrek i ren panik”

När det efter ett tag var dags för treåringen att sova trodde de att allt var som vanligt. Men det tog bara tre timmar innan Thiago vaknade.

– Han bara skrek i ren panik.

Då tog föräldrarna med sin son ut till badrummet för att skölja ögonen med mer vatten.

– Då märkte vi att det inte gick att få upp ögonlocken och att han var helt röd ovanpå, säger Sara och fortsätter:

– Vi försökte bända upp ögonen men det gick inte. Det lilla man kunde se var jätterött och så kom det ut en varaktig sörja.

När de inte lyckades skölja ögonen ringde de 112 där de blev hänvisade till giftcentralen.

– Både jag och min man fick ju panik.

Thiago, 3, och hans mamma Sara Sjåstad Guadalupe hade en dramatisk natt i torsdags.

Kvinnan som svarade på giftcentralen kände enligt Sara till medlet.

– Hon sa att vi kan försöka själv hemma men att medlet innehåller en olja som gör att det är svårt att tvätta bort. Så hon sa att det bästa är att åka in akut för att tvätta bort det, berättar Sara.

Så Saras man Washington fick ta med en skrikande Thiago till akuten. Och väl där fick de hjälp direkt.

– Han skrek hela tiden, även när de inte gjorde någonting. Och sen fick de hålla ner honom tre stycken för att kunna skölja med koksalt.

Besöket på akuten gick bra och familjen fick åka hem samma natt. Dessutom fick de veta att Thiago inte skulle få några bestående men.

– Men efter det där läkarbesöket blir det säkert inte lätt nästa gång han ska till läkaren, tror Sara.

Varna andra föräldrar

För att varna andra föräldrar har Sara skrivit ett inlägg på Facebook. Hon menar att det inte står tillräckligt tydligt på förpackningen vad som kan hända.

– Eftersom det är lusmedel som man ofta tvättar håret på barn med är det väl rätt vanligt att det kommer i ögat. Och det är fruktansvärt att se sitt barn så.

Företaget: Vi beklagar det som hänt

Katarina Fridén är regulatoriskt ansvarig på Omega Pharma/Perrigo – företaget som ligger bakom Paranix. Hon beklagar vad som hänt familjen Sjåstad Guadalupe.

– Vi har försökt kontakta henne för att få prata vidare och lära oss mer om vad som hänt.

Katarina Fridén från företaget bakom lusmedlet beklagar det som hänt.

Företaget känner till att kontakt med ögonen kan leda till en allergisk reaktion och Katarina berättar att det är därför de skrivit ut att man ska undvika kontakt med ögonen i sin produktinformation, tillsammans med en rekommendation om att skölja ögonen med rikliga mängder vatten om det trots allt händer.

– Men om en konsument upplever att vi inte är tillräckligt tydliga i vår produktinformation ska vi förstås uppdatera den. Så det kommer vi att se över. Vi vill att alla ska känna sig trygga med våra produkter.

Avslutningsvis uppmuntrar hon kunder att kontakta företaget om deras produkter ger effekter som inte är förväntade eller önskade.

Följ ämnen i artikeln