Media Markts rea förvirrar kunder

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2015-12-26

Tidigare kritiserades elektronikkedjan Media Markt för sina bluffpriser under Black Friday-rean.

Nu upprör företagets förvirrande prisskyltning återigen kunderna.

– Det blir dubbla budskap när man inte vet vad som gäller, säger kunden Marcus från Köping.

Knappt hade mellandagsrean hunnit dra i gång innan tipsen om Media Markts märkliga prismärkning strömmade in.

I butiker över hela landet har lappar med reapriser klistrats över de digitala prismarkörerna.

Men vad som förvirrat kunder är vilket som egentligen varit varans ordinarie pris.

Oklar skyltning

Andreas Bengtsson i Uppsala var intresserad av en kaffemaskin som uppgavs vara prissänkt med 200 kronor, från 1 690 till 1 490 kronor. Men på den digitala markören stod priset 1 490 kronor.

– Man tror ju på det priset som står där, så man känner sig lite lurad, säger Andreas Bengtsson till Aftonbladet.

Media Markt själva förklarar förvirringen med att de digitala skyltarna visar aktuellt pris och inte det ordinarie priset.

– I höstas gick vi över till att digitalisera vårt prissystem och installerade då digitala skyltar i samtliga varuhus. Dessa visar pris i realtid så under rean har vi tryckt upp extra prislappar som tydligt kommunicerar före och efterpris, detta för att undvika eventuella missförstånd, säger företags vd Per Kaufmann i ett pressmeddelande.

Sjunkande trovärdighet

Men på många bilder som Aftonbladets läsare skickat in framkommer inga sådana förklaringar i anslutning till skyltarna i flera av Media Markts butiker. Så var fallet bland annat för Andreas Bengtsson från Uppsala.

– Det här börjar ju bli lite tradition för Media Markt nu. Deras trovärdighet har definitivt sjunkit, säger han.

Även kunden Marcus i Köping kände sig lurad av den digitala skylten vid ett par hörlurar. Där visades dessutom två olika reapriser.

– Det blir väldigt otydligt för konsumenten. Tre olika priser och man vet inte vad som är vad, det blir nästan lite komiskt, säger Marcus till Aftonbladet.

I ett mejl till Aftonbladet uppger Media Markt att de digitala skyltarna uppdateras via ett centralsystem och att man försökt vara tydlig med att informera kunderna om vilka priser som gäller.

”Vi har aldrig för avsikt att vilseleda våra kunder. Genom tydligare information i alla led gör vi allt vi kan för att undvika att det förekommer felaktiga reaskyltar i våra varuhus. Vi tar avstånd från allt typ av rea fusk och har gjort allt för att förbättra kommunikationen gentemot konsument”, skriver kommunikationschefen Kajsa Ekelund i mejlet.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln