”Uber är ett virus som sprids över världen”

Publicerad 2016-07-12

I dag släpps en rapport om Uber, onlinetaxijätten som i rasande fart är på väg att ta över transportindustrin.

– Uber är ett virus som sprids över världen. Vi måste vara beredda, säger författaren bakom rapporten.

Uber - ett transporternas virus”, heter rapporten som målar en skrämmande bild av hur snabbt onlinetaxijätten glufsar i sig nya marknader.

Var fjärde dag lanseras Uber-appen i en ny stad någonstans i världen. Uberflottan består av en miljon förare och under förra året drog taxitjänsten in 10 miljarder dollar i bokningar. Med över 14 miljarder dollar på bankkontot har nykomlingen nog med pengar för att att slå ut alla andra taxiföretag som försöker konkurrera.

– Vi har aldrig sett ett företag växa så snabbt. Uber är ett virus som är på väg att ta över världen och vi måste vara beredda. Konsekvenserna är enorma, säger Dominique Piotet, vd för innovationsföretaget Fabernovel i San Francisco, som står bakom rapporten.

Nästa steg - robotbilar

Piotet spår taxiföretagens död. Gamla, välkända Taxi Stockholm eller Taxi Göteborg har ingen chans - om de inte snabbt hittar en lösning, förklarar han. Dessutom står budfirmor och transportföretag, som Fedex och UPS, i skottgluggen.

– Uber kommer att döda deras marknad. Allt händer väldigt snabbt, säger Dominique Piotet.

Men Uber kommer inte bara att konkurrera ut transportjättar och göra taxichaufförer och anställda på budfirmor arbetslösa. Nyligen anställde Uber ett team av höjdaringenjörer från Tesla och Google och plöjde ner 150 miljoner dollar i ett forskningsprojekt som ska ta fram företagets självkörande bil.

– När Ubers självkörande bilar rullar ut på gatorna kommer inte ens Uberchaufförerna ha sina jobb kvar. Det här kommer att få enorm effekt. Vad ska alla arbetslösa chaufförer göra?, undrar Piotet.

”Allt går oerhört fort”

Företaget bakom rapporten, Fabernovel,  jobbar med innovation och hjälper traditionella företag att ställa om till den digitala eran. Varje år ger företaget ut en rapport om ett framgångsrikt Silicon Valley-företag, för att visa att de har koll på läget.

Den färska Uber-rapporten som visar hur snabbt Uber växer är oroande, inte bara för transportföretagen, utan också för alla som jobbar i branschen.

– Vi är inte ute efter att skrämmas. Men vi vill peka på vartåt det barkar och i vilken oerhörd fart det går, säger Domenique Piotet.

Uber som startade som ett online-taxiföretag i San Francisco. Med en enkel app kopplas förare ihop med den som vill köpa skjuts. Den nya taxiappen blev snabbt en supersuccé. Att få en taxi var San Franciscobornas ständiga huvudvärk - det fanns helt enkelt för få i staden. Dessutom var det billigt. Kombinationen var oslagbar.

Störst - men äger inga bilar

Uber äger inga bilar och har inga anställda chaufförer, men har ändå blivit världens mest framgångsrika taxitjänst.

– Målet för Uber är skapa en värld där ingen behöver en egen bil. Allt som har med transporter att göra kan skötas genom Uber-appen, säger Dominique Piotet.

I San Francisco kan samma Uber-bil som forlsar taxikunder leverera varor och take out-mat. Algortimen ser till att varje bil ute på gatan utnyttjas fullt ut. Det är effektivt och smart, men skapar problem för många andra företag som jobbar med transporter. I början av året ansökte San Franciscos största taxiföretag Yellow cab om konkurs. Företagskollapsen skylldes bland annat på Uber, som snott resenärer i stora mängder.

– Ett sätt att värja sig för Ubers framfart är att bli deras partner, säger Domenique Piotet.

Toyota, till exempel,  har teamat upp med Uber och erbjuder leasingbilar till företagets chaufförer.

Hatad i Silicon Valley

Ubers framgångssaga har varit kantad med problem. Företaget beskrivs ofta som det mest hatade i Silicon Valley. Grundaren Travis Kalanicks inställning till affärer är kaxig och osympatsik, menar många.

När Uberchaufförer protesterat mot sänkta arvoden och demonstrerat på gatorna har Travis Kalanick hållit sig kallsinnig. På frågan om om hur han tänker förklara övergången till självkörande bilar för sina chaufförer har han svarat:

– Okey, det är så här världen fungerar, och allt här i världen är inte alltid fantastiskt.

ANNONS