Mattis hem brann – larmföretaget hade gått i konkurs

Publicerad 2019-12-21

Matti Johanssons brandlarm kostade 24 000 kronor och skulle varna honom och SOS om olyckan var framme.

Men i nödens tid svek larmet och företaget bakom har gått i konkurs.

– Att dom inte varnat oss känns brottsligt, säger Matti till Aftonbladet.

I söndags fixade Matti Johansson, 51, en mysig adventsfrukost till frun i villan utanför Söderbärke i södra Dalarna.

Ett par blockljus på en bricka tändes.

Det ville sig inte bättre än att de även glömdes bort, så när frun åkt till jobbet och Matti tagit en vända i skogen började något på brickan brinna. Snart brann hela bordet.

Brandvarnaren tjöt

När Matti kom tillbaka efter en timme i skogen tjöt brandvarnaren för fullt och genom fönstret såg han lågor.

– Jag rusade in men tänkte att jag måste vara försiktig så det inte blir en rökexplosion. Jag tog vatten i en kastrull och efter att ha öst ett par gånger var det släckt, så branden var inte värre än så, säger Matti till Aftonbladet.

En brand är förstås varje husägares mardröm och just därför hade Matti skaffat ett påkostat brandlarm som skulle larma både honom själv och SOS i händelse av brand i huset.

Företaget Edgar Security från Eksjö levererade utrustning för 24 000 kronor och en årsavgift för att larmet skulle fungera.

– Det är enbart för brand jag haft larm och undrade varför det inte fungerade. Jag googlade företag, men kom inte in på deras hemsida. Den var nedstängd och det gick inte att ringa numret jag hade till dom. Jag ringde säljaren men han svarade inte.

Vid närmare efterforskningar visade det sig att Edgar Security gått i konkurs, bara någon vecka innan branden.

Ägarna svarar inte

Något svar på varför larmet inte fungerade har inte Matti. Edgar Sercuritys ägare har heller inte svarat på Aftonbladets kontaktförsök och samtliga telefonnummer är avstängda.

I dessa jultider, när många tänder ljus, vill därför Matti Johansson varna andra som köpt system av firman – och kanske har larm som inte fungerar.

– Jag har inte fått något meddelande om konkursen och känner att det kan vara fler än jag som är drabbad. Tänk om det varit en äldre person som inte kan ta sig ut och sedan fungerar inte larmet som det ska, då har man inte en chans.

Inte heller konkursförvaltaren, advokat Håkan Jansson, vet hur Edgar Securitys kunder ska resonera.

– Jag tycker man ska försöka kontakta mannen bakom företaget, säger advokaten.

”Är bedrövligt”

Samma råd ger Ronja Johansson Eld, konsumentvägledare vid Konsumentverkets Hallå konsument.

– Först och främst så är det bedövligt om larmet slutat fungera för att företaget gått i konkurs. Det är något de bör meddela sina kunder om, och det är bedrövligt om de inte gjort det, säger hon till Aftonbladet.

Aftonbladet har i två dagar sökt ägaren av säkerhetsföretaget, som i januari startade en annan firma vid namn E Security Solutions AB.

Branschföreningen Svensk brand - och säkerhetscertifiering, SBSC, har på sin hemsida i oktober uppgett att Edgar Security å sin hemsida skrivit felaktig information .

Företaget har uppgett att man använt en av SBCS certifierad larmcentral, något man inte gjort. Man bad företaget omedelbart ta bort informationen från den numera stängda hemsidan.

Följ ämnen i artikeln