Vegohamburgare – inte så vegetariska som du tror

Uppdaterad 2018-08-30 | Publicerad 2017-12-14

Numera erbjuds flera vegetariska och veganska alternativ på flera stora hamburgerkedjor. Men det många inte vet är att dessa kan komma i kontakt med animaliska produkter under tillagningen. Det visar en kartläggning av sajten Baaam.

På flera av de stora hamburgerkedjorna erbjudes idag flera vegetariska och veganska alternativ för den som inte äter kött eller andra produkter från djurriket. Dock är det flera av dessa som kan ha kommit i kontakt med köttprodukter under tillagningen, visar en undersökning av tidningen Baaam.

På Max är det tre hamburgare och en sallad vars komponenter samfriteras med produkter som innehåller ost eller gluten och på några restauranger med kyckling. En av dessa är till exempel restaurangens ”Greenburgare”.

Två av de veganska alternativen på Burger King kan komma i kontakt med i kontakt med fisk, kyckling och mjölkprodukter under tillagningen, uppger restaurangen på sin hemsida.

Marita Wengelin vid Max presstjänst uppger att det är på cirka 10 procent av Max restauranger där det finns en risk att vegetariska och veganska produkter kan samfriteras med kyckling. Detta för att de inte har tillgång till två fritöser.

– Vi är så tydliga man kan vara med detta i vår information till gästen. Det går alltid bra att fråga i restaurangen, säger hon.

De har en produkt som de marknadsför som helt vegansk, vilken inte kommer i kontakt med någon animalisk produkt.

– Vi har två produkter som i sig är veganska men som friteras med ostprodukter. Som vegan avgör du om det är okej för dig ändå, men vi marknadsför dessa som lakto-ovo-vegetariska burgare.

Hos Burger King menar man att man inte erbjuder några veganska alternativ, och att man är tydliga med att olika råvaror samfriteras.

– Rätterna kan samfriteras med andra icke vegetabiliska produkter – såsom kyckling, ost, fisk. Anledningen till detta är att vi inte har tillgång till separata fritöser på restaurangerna. Vi är väldigt noga med att informera våra gäster om detta, både på restaurangen och på våra digitala plattformar, säger Lina Nilsson, marknadschef.

Följ ämnen i artikeln