Så körde popbandet mot döden på bron

Uppdaterad 2022-07-07 | Publicerad 2016-03-10

Aftonbladet har tagit del av polisens övervakningsfilm

Popbandet Viola Beach och deras manager dog när deras bil störtade från bron i Södertälje.

Aftonbladet har som enda media sett filmen som visar ögonblicket före kraschen och gjort en rekonstruktion.

– Det ser ut som att föraren handlat medvetet, säger Lars Berglund, polisens förundersöknings­ledare.

Klockan är två på natten den 13 februari. Det brittiska popbandet Viola Beach kommer körande i 90 kilometer i timmen i vänster­filen på E4:an som leder till motorvägsbron i Söder­tälje.

Flera fordon har stannat för att vänta in broöppningen. Oljetankern Tellus ska passera.

Bommar, trafikljus och varningstexter fungerar som de ska.

Därför har Statens haveri­kommission beslutat att inte utreda olyckan.

På väg mot Arlanda

På fredagskvällen den 12 februari spelade Viola Beach på festivalen ”Where’s the music” i Norrköping och nu är de på väg till hotellet vid Arlanda flygplats.

Aftonbladet har som enda media sett övervakningsfilmen som visar ögonblicket före kraschen. Det är den filmen som polisen just nu analyserar. En rekonstruktion visar att bilen som bandet färdas i punktbromsar. Sedan väjer bilen till vänster och kör ut i vägrenen.

Det ser ut som den bromsar ytterligare en gång och sedan försvinner bilen ur kamerans övervakningsfält.

Störtdök 30 meter

Kent Uddén blev vittne till allt då han stannat framför de blinkande ljusen.

– Det är två bommar och han kör igenom dem och fortsätter bara.

Såg du om bilen broms­ade?

– Nej, vi såg inte några bromsljus tändas. När han passerar första bommen tycker vi att det inte går att tveka att detta inte är något man ska passera. Vi såg ingen­ tendens till att han skulle bromsa.

Bilen störtdyker nästan 30 meter rakt ner i kanalen. Då kommer också första larmsamtalet till polisen, från lastbilschauffören först i kön.

Men bandmedlemmarna och managern dör med största sannolikhet inte när bilen slår i vattnet. Bilens överdel hyvlas av när den passerar ut över broav­satsen.

Inga tekniska fel

– Det är knappt två meter balksystem så när bron har lyfts upp har bilen träffat i balken, och då har den varit uppe 1,5 meter, säger Lars Berglund, polisens förundersökningsledare i utredningen.

Vad händer då?

– Vad jag kan se har de flesta omkommit redan där vid bron. Sen kan det vara någon av dem i baksätet som inte slagit i skallen där. Men fallet är sedan 30 meter­ fritt fall, säger Lars Berglund.

Han menar att bilens överdel hyvlats av i samband med att bilen passerar över brokanten och slår i den uppåtgående brodelen.

Bilen, en Nissan, togs i bruk i januari och hade gått 200 mil. Det fanns inget som indikerar att bilen skulle haft några tekniska fel.

– Vi kan inte hitta någon yttre förklaring, säger Lars Berglund.

– Det ser ut som att föraren handlat medvetet.