Diabetessjuke Filip, 21, sitter fast i flyg på Kastrup – blåser för mycket för att få gå av

Publicerad 2022-01-30

Filip Calic, 21, skulle hem till Landskrona.

Men stormen Malik tvingade alla passagerare att sitta kvar på Köpenhamns flygplats. Där har de stått stilla i över två timmar.

På Kastrup är vindarna så hårda att slussarna in till flygplatsen inte går att använda – alla plan får köa till lä.

– Det ser ut som att vi kommer bli kvar i Köpenhamn, säger Filip.

En härlig skidresa i Österrike fick ett mardrömsslut för Filip Calic, 21, när hans flyg hem tvingades flyga genom stormen Malik.

– Det har blåst så mycket, vilket har gjort att det har varit ryckigt och skakigt. En riktigt obehaglig resa, säger han.

Och obehagligare skulle det bli. På grund av de hårda vindarna tvingades planet landa från sidan. Ännu en skakig upplevelse för passagerarna.

– Efter det fick piloten en stor applåd.

”Skapar en oroskänsla”

Vid 21.00 landade planet på Köpenhamns flygplats, men passagerarna fick sitta kvar i sina säten. I högtalarna nåddes de av meddelandet att de kan bli kvar i minst tre timmar. Anledningen är att slussen skulle riskera att blåsa bort om den kopplas på.

Filip Calic, 21, är fast på planet som står parkerat på Kastrup.

För Filip Calic blev detta ett extra stort stressmoment då han har diabetes. Han har sina insulinsprutor och sitt druvsocker i det bagage han inte kommer åt.

– Det skapar en oroskänsla när man inte vet hur länge man ska sitta här, säger han.

Hur mår du just nu?

– Just nu känns det ganska bra, men det är alltid obehagligt när man inte har tillgång till sina sprutor.

Plan parkerade på Kastrup. Bilden är från ett tidigare tillfälle.

När han väl kommer av är det inte heller säkert att han lyckas ta sig hem till Landskrona. Öresundsbron håller stängt under stormen, vilket hindrat flera svenskar från att ta sig hem under lördagen.

– Vi vet faktiskt inte hur vi ska komma hem. Det ser ut som att vi kommer bli kvar i Köpenhamn tills imorgon.

90 minuter av säkerhetsskäl

För att passagerarna ska få stiga av måste trappor köras ut till flygplanen.

– Normalt använder vi tunnlarna. Då kommer man av planet direkt. Men när vinden ligger i över 15 knop kan vi inte använda dem, utan måste köra fram trappor i stället, säger presstjänsten vid Kastrups flygplats.

Men på grund av blåsten måste flygplanen först köra in till en plats med lä.

– Av säkerhetsskäl måste vi ställa planet på en plats där vinden inte är så stark. Det är flera plan som alla väntar på att få stå där och lastas av.

Väntetiden räknas i snitt vara 90 minuter för varje plan. Det är oklart hur många plan som står och väntar.

– Vi har ett polskt plan från Warszawa som väntat i tre timmar. Det lastades av nyss, säger presstjänsten vid 23.30-tiden.

Anders såg marken – flögs till München

Stormen har tvingat flera svenskar att landa på andra flygplatser.

Tre flygplan på väg till Landvetter fick landa på Arlanda i stället. Ett plan från Gran Canaria till Malmö fick åka till Köpenhamn.

– Enstaka plan har påverkats. De flesta plan har inte påverkats av vädret hittills. Ett från Gran Canaria. Ett från Teneriffa och ett Ryanairplan som åkte från Stansted. Fyra plan med det som skulle landa i Malmö, säger Ellen Laurin, pressansvarig på Swedavia.

Anders var på väg från München till Landvetter. Planet skulle precis landa när piloten plötsligt ångrade sig, avbröt landningen, gasade och flög tillbaka till München.

– 1 000 fot var vi på, det är ju 300 meter. Det var dåligt väder och skumpigt som fan. Men vi såg marken. Det är ju lite snopet, säger Anders.

– Vi trodde att vi skulle hamna i Oslo eller Jönköping eller Stockholm. Men de valde att flyga tillbaka hela vägen.

Fyra spelare i det norska handbollslandslaget var med om en liknande händelse, skriver VG. I stället för att landa i Oslo fick de flyga tillbaka till München. När flyget gått in för landning ångrade sig piloten och vände om.

– Det är bara att gilla läget. Det är ju inte Lufthansas fel att det blåser, säger Anders.