Nätbokhandelns jultabbe – Freja, 2 år, får inte sitt dockskåp

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2017-12-20

Stora leveransproblem för nätbokhandeln Adlibris gör att julklappsplanerna grusas för flera kunder, trots att de varit ute i god tid.

Kattis Landtblom Uggla beställde klapparna för över en månad sedan – nu blir hennes dotter utan det klassiska Lundby-dockskåpet.

– Jag hinner inte få det i tid om jag beställer från någon annan, dessutom har man kanske inte all tid i världen att flänga runt hela Stockholm för att hitta dockskåpet.

Många Adlibriskunder har hört av sig till via företagets Facebooksida med funderingar över om deras beställda julklappar kommer hinna fram i tid till julafton.

En av dem är Kattis Landtblom Uggla som redan under Black Friday-helgen i november gjorde sina inköp på nätet.

– Jag brukar jämföra de bästa priserna på saker på internet innan jag köper och tycker det är smidigt att ta allt från samma sida för att slippa frakten. En av de stora grejerna som jag skulle ha hade Adlibris det bästa priset på, det var det som var avgörande.

Kritisk till hur Adlibris skött det

Den avgörande produkten var det som skulle glädja hennes tvååriga dotter Freja. Presenten, ett klassiskt dockskåp från Lundby, hade planerats länge och är något som Kattis tror Freja hade uppskattat mycket.

– Det är det hon tycker är kul just nu, att leka med dockor och små figurer som ska bäddas ned och matas.

Hon är kritisk till hur Adlibris hanterat hennes ärende. Statusen på produkterna har flera gånger ändrats, från att de skulle skickas inom kort, till att beställningen fortfarande var under behandling. Nu har Kattis Landtblom Uggla fått alla produkter utom två.

– Jag har varit ute i väldigt god tid, hade de hört av sig inom loppet av en eller två veckor så hade det inte varit något problem. Nu hinner jag inte få det i tid om jag beställer från någon annan, dessutom har man kanske inte all tid i världen att flänga runt hela Stockholm för att hitta dockskåpet.

”Har underskattat volymerna”

Adlibris beklagar missödet för kunderna. Nätbokhandeln har överrumplats av den ökade försäljningen. Under Black Friday-helgen, startskottet för julhandeln, ökade försäljningen med 56 procent.

– Vi visste om att det skulle bli ökad försäljning och har förberett oss på de sätt vi kunnat men vi har underskattat volymerna. Därför har leveranserna halkat efter i logistiken, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.

Dessutom är Adlibris trångbodda i sina logistiklokaler.

– På det stora hela handlar det om en liten andel av kunderna som är drabbade, även om det inte gör det mindre beklagligt. Den absoluta majoriteten får sina beställningar innan jul, i de fall de inte får det kontaktar vi kunderna och meddelar det.