Kultursverige om Lars Norén: Största i vår tid

Uppdaterad 2021-01-27 | Publicerad 2021-01-26

Lars Norén, en av Sveriges största dramatiker och författare, är död.

Kollegor och vänner minns en kompromisslös konstnär som hellre lät verken, snarare än sig själv, stå i rampljuset.

– Rent objektivt så är han ju helt oöverträffad i sin betydelse för att forma den moderna teaterhistorien, både i Sverige och internationellt, säger Dramatens teaterchef Mattias Andersson.

– Den litterära världen förlorar en av de stora. Både som författare och dramatiker har han varit en av vår tids största.

Det säger Lars Noréns förläggare på Albert Bonniers förlag, Eva Bonnier.

– Jag har ju vetat om att Lars varit sjuk ett tag, men när det väl kommer så blir man ju alltid tagen. Det går inte att komma ifrån.

Eva Bonnier och Lars Norén har många års samarbete bakom sig.

– Som person har jag också haft väldigt roligt med honom. Vi har alltid haft en lätt kontakt med varandra, Lars och jag, säger hon.

Eva Bonnier.

Totalt kompromisslös

– Han har hela tiden omprövat sig själv och varit totalt kompromisslös, säger Dramatens teaterchef och konstnärliga ledare Mattias Andersson.

– Rent objektivt så är han ju helt oöverträffad i sin betydelse för att forma den moderna teaterhistorien, både i Sverige och internationellt.

Som person träffade Mattias Andersson bara Lars Norén i professionella sammanhang.

– Men som person kan man väl säga att han aldrig var särskilt mån om att synas i rampljuset. Man har mött honom via hans verk och konstnärskap, helt enkelt. En helt unik person.

Mattias Andersson.

”Han var så glad”

Skådespelaren Krister Henriksson spelade i Lars Noréns ”Som löven i Vallombrosa”. Han blev även regisserad av Norén i ”Ett sorts Hades”.

– Jag hade en bild av Lars Norén som den här som skrev de där fantastiska romanerna. Så när jag skulle träffa honom var jag alltid lite spänd inför det mötet, han var så fnittrig, han var så glad, säger Krister Henriksson.

Han beskriver hur enkelt det kunde vara att arbeta med Lars Norén.

– Trots att det var hans egna pjäser så var han aldrig analyserande eller skulle tala om för en hur man skulle göra. Jag kommer ihåg när man såg honom i kontrollrummet hur han satt och blundade och så kunde han bara komma ut sådär! säger Krister Henriksson och fortsätter:

– Han regisserade väldigt mycket utifrån rytm. ”Försök där” eller ”Det gick för fort där Krister, kan du ta en längre paus”.

Språket utmärkte

Det som utmärkte Lars Norén var framför allt språket menar Krister Henriksson.

– Språket, helt enkelt. Han försökte använda språket så långt det var möjligt, både inom poesin, grammatiken och prosan, säger Krister Henriksson.

Krister Henriksson.

Regissören Suzanne Osten arbetade nära Lars Norén på Unga Klara under flera produktioner på 80-talet.

– Det var en stor man, och för mig framförallt en stor poet, säger hon.

– Något man inte brukar prata om så mycket är det ljuset vi kände när vi arbetade med hans texter. De kan verka mörka och provokativa men det fanns alltid något ljust, något konstruktivt. Han trodde på människans vilja att kommunicera, säger Suzanne Osten.

Alla skådespelare som arbetade med Lars Norén lyftes av hans språk, säger Osten.

– Det var erkänt av alla som jobbade med hans texter. Men det är framförallt ljuset, inte mörket, i hans arbete som jag vill lyfta fram.

Suzanne Osten.

Författaren Torbjörn Flygt skriver på Twitter om Lars Norén. ”För mig var Lars Norén Sveriges främsta författare, alltsedan jag som gymnasist drabbades av Stangertz urpremiär av Natten är dagens mor på Intiman. Finns ingen annan författare jag återvänt så regelbundet till, lärt så mycket av. Tack”, skriver han.

Torbjörn Flygt

”Helt unik”

Skådespelerskan Ingela Olsson har medverkat i tre av Lars Noréns pjäser. Hon beskriver hans dramatik som helt unik för en skådespelare.

– Han har ett sätt att avlyssna repliker och bygga karaktärer och dialoger som nästan saknar motstycke. Det är liksom en gåva för en skådespelare att vara i de där texterna, säger Ingela Olsson.

Hon kom i kontakt med Lars Noréns poesi som ung.

– Det blir aldrig tråkigt att spela en Lars Norén pjäs. Hans texter är så rika och vecklar upp sig i många lager, säger Ingela Olsson.

För författaren Jonas Gardell är Lars Norén en av de författare som varit viktigast för honom.

”Lars Norén är borta. En av de viktigaste författarna för mig när jag själv formades som författare. "En fruktansvärd lycka", "Demoner" och naturligtvis mästerverken "Natten är dagens mor" och "Kaos är granne med Gud". Lars var så viktig och så revolutionerande. En stor förlust”, skriver Jonas Gardell på Twitter.

Jonas Gardell.

Författaren Göran Greider skriver på Twitter:

”Lars Norén död. Ett frånfälle som tömmer hela vinterhimlen. Störst var han i mina ögon som poet”.

Göran Greider

ANNONS