Utsatt för fult bedrägeriförsök – för att betala pizza

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2016-01-08

Ewa-Lotta Bexter, 38, utsattes för två dagar sedan för ett bedrägeriförsök.

Hon fick ett sms från tjänsten Onlinepizza. Kort därefter fick hon ett samtal från en man med göteborgsk dialekt som sa att han uppgett fel nummer.

Men hon föll inte för knepet.

– Jag tycker det är otroligt fult, säger Ewa-Lotta.

Nu ska företaget vidta åtgärder.

Företaget Onlinepizza använder sig av bland annat betaltjänsten Klarna för att ta betalt för att köra ut pizzor till folk. För att beställa en pizza via hemsidan eller appen uppger man sitt telefonnummer och därefter skickar företaget en kod till numret som sedan ska uppges för att beställningen ska gå igenom.

Ewa-Lotta Bexter, 38, satt hemma i Upplands Väsby när hon plötsligt fick två sms skickade till sig.

”Hej! Din kod för att handla på Onlinepizza med Klarna Mobil är XXXX. Fakturan får du från Klarna nästa månad.”

”Han var iskall”

– Jag förstod ingenting, säger Ewa-Lotta Bexter till Aftonbladet.

Kort därefter blev hon uppringd av en man, som hon uppskattar till 30-årsåldern med göteborgsk dialekt. Han sa i självklar ton att han skrivit en siffra fel i telefonnumret och bad henne att lämna koden till honom.

– Han var helt iskall. Jag sa ”nej, så här kan man inte göra. Du får göra om och göra rätt”.

Samtalet avslutades utan att mannen fått någon kod.

För att varna andra publicerade hon en statusuppdatering på Facebook om vad som hänt och kort därefter kommenterade flera personer att de varit med om precis samma sak.

– Jag tycker det är otroligt fult. Vem vet, han kanske har beställt pizzor för 600, 700 kronor?

Om du blir lurad

Företaget Onlinepizza säger att de känner till problemet och ser mycket allvarligt på att systemet utnyttjas på fel sätt.

– Vi försöker ju att kontrollera beställningar som kommer in, om de ser ut att vara bedrägeribeställningar så levererar vi inte ut, säger Josefin Jerndahl, presskontakt på Onlinepizza.

Hon uppmanar alla som blivit utsatta för bedrägeriförsöket att inte uppge någon kod vid samtalet, polisanmäla och bestrida fakturan om man skulle lämna ut koden.

”Problemet är stort nog”

Efter problemen har företaget beslutat sig att byta betalsystem till Klarna Check-out inom två veckor.

– Det är flera olika anledningar, det är snabbare och enklare att betala på det sättet men då löser sig också det här problemet.

Då ska inte köpen bekräftas via en kod i mobilen.

Hur stort är problemet?

– Inte extremt stort men nog stort för att vi ska vidta åtgärder. Vi vill att det ska funka på ett bra sätt, säger Josefin Jerndahl.

Ewa-Lotta Bexter är glad att hon inte uppgav koden när bedragaren ringde.

– Jag tror definitivt att det här är något som satts i system, säger hon.

Följ ämnen i artikeln