Stämmer Starbucks på 40 miljoner: ”För lite i muggen”

Publicerad 2016-05-03

En amerikansk kvinna stämmer Starbucks på mer än fem miljoner dollar (cirka 40 miljoner kronor).

Hon anser att kaffegiganten ger sina kunder för lite dryck, och på så vis lurar dem att betala för mycket.

I stämningen anklagas kedjan för falsk marknadsföring och bedrägeri mot kunderna.

Personalen fyller plastbägarna till en linje på koppen och resten med is. Kvinnan anser att det är bedrägeri eftersom kunder bara får drygt 4 deciliter dryck trots att det på menyn står att drycken är på cirka 7 deciliter.

"Starbucks kalla drycker underfylls för att de ska tjäna mer pengar och få högre vinst, till nackdel för konsumenter som vilseleds av Starbucks avsiktligt vilseledande reklammetoder", står det i stämningen.

Starbucks avfärdar stämningen som oseriös och utan grund.

"Våra kunder förstår och förväntar sig att is är en viktig del i alla iskalla drycker", svarar Starbucks i ett uttalande.

TT-Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln