Flygexperten: ”SAS behöver nöjda kunder”

Publicerad 2022-06-03

Nu har långt över hundra missnöjda resenärer berättat för Aftonbladet om hur SAS behandlat dem.

Flygbolagsanalytikern Jacob Pedersen fördömer företagets agerande.

– Det är värre än jag trodde om de behandlar sina kunder på det sättet, säger han.

Jacob Pedersen är flygbolagsanalytiker och aktieanalyschef på Sydbank. När han får höra om hur SAS-resenärerna blivit behandlade blir han förvånad.

– Om det är så att de återinsätter plan som de bokat av kunder från är det ett väldigt gott argument för alla kunder att inte flyga med SAS, det vore väldigt dåliga nyheter, säger han.

Jacob Pedersen, flygbolagsanalytiker på Sydbank.

Målar upp en dyster bild

Företaget har det precis som många andra flygbolag väldigt svårt just nu, och har ställt in över 4 000 avgångar. Men att låta kunderna betala priset vänder sig Jakob Pedersen emot.

– Det vore inte ett sunt beteende för ett företag som säger sig stå nära sina kunder och påstår sig leverera kvalitet att göra så, som medlem i Star Alliance. Är det så de behandlar sina kunder är de i större knipa än vad jag trodde, säger han.

SAS ekonomiska svårigheter tror Pedersen beror på att företaget har svårt att anpassa sig och att de historiskt har haft svårt att tjäna pengar.

– SAS kan inte konkurrera med andra bolag.

Han tror inte att SAS kommer att klara sig länge till om de inte börjar behandla sina kunder bättre.

– SAS behöver nöjda kunder just nu för att överleva, annars faller allt. Facken, avtalen, nytt kapital. Det kanske inte handlar om veckor, men om runt fem kvartal kommer de vara i stort behov av kapital, säger han.

Följ ämnen i artikeln