Stödnumret: Ring inte – det står på nätet

TT

Publicerad 2020-03-13

Antalet samtal till 113 13 har ökat tusenfaldigt de senaste dagarna. Arkivbild.

Det nationella informationsnumret 113 13 larmar om en extrem överbelastning.

– Sök själv innan du ringer, säger Björn Skoglund vid SOS Alarm.

Antalet samtal till 113 13 har ökat tusenfaldigt: från 20-30 samtal en vanlig vardag – till över 35 000 på torsdagen. Anledningen är många frågor gällande coronaviruset.

En extrem situation, enligt SOS Alarms verksamhetsspecialist Björn Skoglund.

– Det är många som ringer med frågor om covid-19, och det är alla möjliga frågor, men svaren finns ju att söka på nätet, på myndigheternas hemsidor. Vi använder ju myndigheternas hemsidor för att besvara frågorna. Det är inte så att vi sitter på någon egen information utan det är precis samma som alla andra har, säger han.

– Vi har förståelse för att inte alla har tillgång till internet eller inte kan hitta information av olika orsaker och då hjälper vi gärna till, men vi har inte möjlighet att hantera den här enorma anstormningen.

113 13 är ett alternativ till nödnumret 112, för mindre akuta ärenden, och ett 50-tal operatörer svarar i telefonerna.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns det en artikel med rubriken "Ring 113 13 för svar om coronavirussjukdom covid-19".

– Vi har faktiskt bett dem ändra det till "Sök information själv och kan du inte hitta den så ring 113 13", säger Björn Skoglund.

Det tidigare rekordet i antal samtal till 113 13 på en dag var 1 300 stycken, i samband med skogsbränderna 2018.

Följ ämnen i artikeln