Så vill modehusen sälja in dyra råttväskor

Sofia Eriksson/TT

Uppdaterad 2020-01-26 | Publicerad 2020-01-25

Kina kliver in i ett nytt år. Högtiden brukar firas storslaget, och även om firandet i år är mer nedtonat än vanligt tar modeföretag chansen att tjäna pengar på särskilda festkollektioner. Men hur ska exklusiva lyxmärken tackla att turen har kommit till ett mindre glamoröst djur i kalendern – råttan?

De bär på sjukdomar, framkallar ångest och hemsöker fobiker i deras mardrömmar. Råttan är ett djur som väcker starka känslor, inte sällan negativa – även om djuret enligt den kinesiska astrologin också symboliserar vitalitet och intelligens.

När Kina under lördagen inleder firandet av råttans år är det mindre sprakande än vanligt med anledning av utbrottet av det fruktande coronaviruset. Men i vanlig ordning håller företag stängt och miljoner människor passar på att resa hem till sina familjer.

Så är det varje år.

Lukrativ högtid

Men något annat som också har blivit tradition är hur europeiska modehus försöker slå mynt av högtiden – för här finns pengar att tjäna. Förra året spenderade de kinesiska konsumenterna över tusen miljarder yuan (omkring 1 425 miljarder kronor) under en vecka av firande, enligt officiella siffror.

Västerländska modeföretag brukar på ett eller annat sätt avbilda det aktuella av den kinesiska astrologins tolv djur på kläder, väskor och accessoarer i särskilda nyårskollektioner. Råttans år innebär dock kanske mer av en utmaning för de exklusiva märkena än till exempel hästens eller tuppens år.

Råttor sprider fortfarande lungpest i Kina och 1958 ville diktatorn Mao Zedong gå så långt som att utrota skadedjuret. Den planen fungerade dock inte.

Det finns också en växande kritik mot modebranschens brist på hållbarhet – risken är att den råttprydda nyårsväskan glöms bort efter det att festyran klingat av, trots prislappar i mångtusenkronorsklassen.

Olika vägar

Frågan är hur modeföretagen väljer att sälja in den djupt avskydda råttan till sina potentiella kunder?

Några, exempelvis Burberry, har valt att göra skadedjuret gulligt, rapporterar amerikanska CNN som har undersökt saken. Iklädd pärlhalsband och märkesmössa gör råttan "Ratberry" entré i onlinespel och appklistermärken. På klädesplagg och accessoarer är hon dock osynlig eller noga kamouflerad i företagets monogram.

Brooks Brothers har i sin tur satsat på en mer gentlemannamässig råtta medan Moschino har använt sig av karikatyrtecknaren Robert Armstrongs Mickey Rat, som påminner mycket om Musse Pigg.

New Yorks pizzaråtta

Och så finns det företag som har valt mer realistiskt spår. Franska Chloé pryder sina nyårsplagg med verklighetstrogna illustrationer av ovårdade råttor – om än i pastell – medan Rag & Bone har utnyttjat "pizzaråttan" som blev viral när den släpade en slice nerför trapporna i New Yorks tunnelbana 2015.

Marc Jacobs lät helt sonika sina modeller posera tillsammans med råttor klättrande på kroppen.

Kanske är det dock företag som Dior, Celine och Diane von Furstenberg som har valt den mest hållbara vägen. Inte bara har de rundat råttdilemmat genom kollektioner som främst reflekterar nyåret genom färgen röd, den skadedjursfria lösningen kan också leda till att plaggen får längre livslängd i konsumenternas garderober.