Svenska företag dåliga på att köra miljömärkt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-15

”Många verkar inte ha hört talas om växthuseffekten”

Sämst - och bland de bättre H&M-toppen Stefan Persson är en riktig miljöbov, i alla fall om man ser till företagsbilarna i hans Stefan Persson Placering AB. Coca Cola däremot, tillhör de bättre.

Det svenska näringslivet spyr ut bensin.

2005 drog över hälften av alla nyinköpta företagsbilar för mycket bränsle.

– Många företag verkar inte ens ha hört talas om växthuseffekten, säger Jan Snaar, miljöchef på Folksam som

gjort undersökningen.

H&M-ägaren Stefan Persson toppar värstingligan.

Folksams rapport är en dyster läsning för vår planet.

Av 100 000 granskade företagsbilar inköpta under 2005 drar över hälften för mycket bensin i förhållande till Folksams miljökrav.

Nästan varannan av de inköpta eller hyrda bilarna är en stor, bränsleslukande familjebil.

Till de som får sämst betyg hör Vin & Sprit. Förra året uppfyllde bara var femte av deras nyinköpta bilar Folksams miljökrav. Men enligt Vin & Sprits informationsdirektör Jacob Broberg har mycket hänt sedan undersökningen gjordes.

Subventionerar miljöbilar

– Numera subventionerar vi miljöbilarna. De senaste 18 månaderna har det tillkommit ett 20-tal rena miljöbilar.

Dåligt betyg får också Samhall och Nordea. Men den största boven i sammanhanget är H&M-ägaren Stefan Perssons investmentbolag Stefan Persson placering AB.

2005 köptes eller leasades 26 bilar i bolagets namn. De flesta av modellen Volvo V70 140 buisness med en bensinförbrukning på 9,7 liter per 100 kilometer. Bara tre av bilarna klarade Folksams miljökrav.

– Många företag verkar inte ens ha hört talas om växthuseffekten. De köper väldigt stora och väldigt bränsleslukande bilar. Läkemedelsindustrin verkar till exempel ha väldigt stora piller att köra omkring på, säger Jan Snaar, miljöchef på Folksam, till aftonbladet.se.

Vad beror det här på?

– Undersökningen gjordes 2005 och det var ganska dåligt utbud av stora miljöbilar till mitten av förra året.

Men enligt Jan Snaar är inte det en godtagbar ursäkt.

Bidra till bättring

– Om man inte tycker att det finns miljöbilar som svarar mot det behov man har så behöver man ju för den skull inte köpa en bil som drar över en liter per mil.

Vad tror du att den här rapportern betyder?

– Jag hoppas den bidrar till en bättring. Det blir lite bränsle till debatten om hur illa näringslivet beter sig.

Men undersökningen visar också att flera företag sköter sig bra.

Hos Coca-Cola är 95,8 procent av bilarna miljöklassade. Även Metro International ligger bra till med 91,5 procent.

Jan Snaar hoppas att miljövänlighet ska bli en konkurrensfaktor för näringslivet.

– Näringslivet är en av de viktigaste parterna för att genomdriva en förbättring, säger Jan Snaar.

De sämsta och bästa företagen

Folksams undersökning gäller inte endast rena miljöbilar. I första hand har man tittat på hur bränslesnåla bilarna är. För att uppfylla miljökraven får en småbil dra högst 5,9 liter bensin per 100 kilometer. För en större familjebil går gränsen vid 8,7 liter bensin per 100 kilometer.

Läs mer

Johanna Melén

Följ ämnen i artikeln