Han kan ha ångrat sig – i sista stund

Uppdaterad 2015-05-12 | Publicerad 2015-05-07

I elva minuter styrde Andreas Lubitz sig själv och passagerarna mot döden.

Men 90 sekunder före kraschen gjorde han en manöver som kan tyda på att han ångrade sig, skriver tyska Bild.

– Antagligen lekte han med tanken, säger flygsäkerhetsexperten Elmar Giemulla till tidningen.

Sista orden inifrån cockpit

Den franska haverikommissionen BEA:s delrapport om Germanwings-kraschen innehåller flera nya uppgifter om andrepiloten Andreas Lubitz agerande.

Data från planets färdskrivare visar att Lubitz gjorde en manöver som kan tyda på att han i sista stund ångrade sin förödande plan.

Klockan 10.29 låste Lubitz ut kaptenen Patrick Sondheimer och ställde in autopiloten på nedstigning till 30 meters höjd.

I åtta och en halv minut inväntade han lugnt katastrofen medan Sondheimer gjorde allt mer desperata försök att forcera dörren till cockpit.

”Fick han panik?”

Men med 90 sekunder kvar till kraschen började Andreas Lubitz justera en sidospak som kontrollerar planets riktning, skriver Bild.

Tidningen skriver att en justering gör att planets autopilot sätts ur spel och kan styras manuellt, men att Lubitz inte gjorde manövern tillräckligt kraftfullt.

"Blev Lubitz rädd för döden? Fick han panik?", undrar tidningen.

Flygsäkerhetsexperten Elmar Giemulla säger att det är tänkbart.

– Om han hade tryckt kraftigare på sidospaken hade autopiloten satts ur spel. Vad som rörde sig i hans huvud under de sekunderna kommer vi aldrig få veta, men antagligen lekte han med tanken, säger han till Bild.

Kraschen hade inte gått att förhindra

BEA-chefen Rémy Jouty är dock tveksam till att Lubitz ångrade sig under hans sista minut i livet. Vid det laget var det ändå för sent att undvika kraschen.

– Hela hans agerande verkar ha haft ett och samma syfte: att krascha planet mot marken, säger han.