Toppmodellen Frida trivs bäst i stallet

Uppdaterad 2020-12-07 | Publicerad 2020-12-06

Frida Westerlund har gått de flesta prestigefulla modevisningar.

Upplandstjejen Frida Westerlund upptäcktes som 14-åring på Stockholm Horse Show och handplockades snabbt till de stora visningarna på Paris modevecka. Hon öppnade för Balenciaga och stängde för Calvin Klein – när hon fortfarande gick på gymnasiet.

– Mitt liv har präglats av stora kontraster. Jag är ju bara en landsortstjej, säger den idag 24-åriga toppmodellen.

Frida Westerlund växte upp på en gård i byn Östervåla. Hon kallar sig för en hästtjej som helst spenderade sina dagar i stallet.

– Jag hade aldrig tänkt tanken på att bli modell. Sen har jag ju alltid varit lång och smal så jag har väl hört att jag borde bli det, men jag hade ingen koll på den världen. Jag såg min framtid bland hästarna, på hästtävlingar.

När hon som 14-åring besökte Stockholm Horse Show med sina kompisar blev hon stoppad tre gånger. Det var en modellagentur som hade fått upp ögonen för henne och frågade om hon ville arbeta som modell. Och scouterna från agenturen gav inte upp när Frida först avspisade erbjudandet som ett skämt utan upprepade frågan tills hon gick med på ett möte.

”Jag har alltid min trygghet hemma på gården”, säger toppmodellen.

Bar högklackat första gången

Slutligen åkte Frida till Stockholm för en provfotografering med Stockholmsgruppen. Det var första gången hon hade högklackat på sig – hela situationen var något helt annat än vad hon var van vid. Men hon signade med agenturen.

Kort därefter blev hon bokad för en fotografering med svenska Elle och gick visningar på Stockholms modevecka. Snabbt blev hon bokad även till prestigefulla Paris modevecka. Balenciagas designer, modeikonen Alexander Wang valde henne för att öppna sin visning för Balenciaga och hon blev en så kallad "exclusive", vilket betyder att en modell särskilt valts ut för att endast få gå visningar för just det modemärket under den modeveckan. Den prestigefulla utmärkelsen brukar ge en rejäl skjuts i karriären och garantera gigs med branschens största designers.

– Alexander Wang hade haft ögonen på mig sedan jag signade med Stockholmsgruppen. Jag hade ingen inblick i den här världen, jag hade ingen koll på hur stort det här egentligen var berättar Frida.

Frida Westerlund i en kampanj för Busnel.

Blev jättestopp

Sedan rullade allt på, liksom av sig självt. Det var visningar och kampanjer med märken som Calvin Klein, Balenciaga, Mulberry och Alexander McQueen. I många år flängde hon ständigt mellan världsstäder och modeveckor.

– Kontrasten mellan livet i en liten by och mitt jobb som modell har varit ganska stor, helt surrealistisk. Men jag har alltid haft min trygghet hemma på gården. Det är alltid skönt att ladda batterierna med hästarna.

Pandemin har varit en märklig period i modevärlden. Branschen, där många lever ur resväskan och inte har någon fast adress, har blivit svårt ansatt. Frida beskriver det som att "alla har åkt hem".

– Först blev det ett jättestopp, inget hände. Sen började man helt enkelt satsa på att arbeta mer lokalt. Allt har fått tänkas om och jag upplever att man satsar på mer hållbara lösningar.

Var ser du din framtid?

– Just nu att jag är nöjd med det jag har gjort inom high fashion men hoppas på att kunna fortsätta jobba både inom high fashion och även börja göra andra typer av jobb för att få en sån lång karriär som möjligt. Sen kommer det att finnas gott om tid för hästarna.