Kvarts miljard barn utan undervisning

TT-AFP

Publicerad 2020-06-23

En flicka i Pakistan får undervisning. Över 250 miljoner barn i världen saknade under 2018 tillgång till skolor. Arkivbild.

Över 250 miljoner barn i världen saknade under 2018 tillgång till skolgång. Det uppger Unesco i en rapport, som pekar på den ojämlika tillgången till utbildning i världen – ett problem som förvärrats av coronapandemin.

"258 miljoner barn och ungdomar stängdes ute från all utbildning" skriver FN-organet och anger fattigdom och diskriminering som de två största faktorerna. Värst drabbade är redan utsatta grupper och individer: fattiga, invandrare, flyktingar och etniska minoriteter samt flickor och handikappade barn.

I mars rapporterade Unesco att 850 miljoner barn på grund av coronapandemin inte gick i skola, och organisationen befarar att många inte kommer att återvända till lektionerna när pandemin är över.

"Tidigare erfarenheter – som ebola – har lärt oss att hälsokriser kan göra att många (barn) lämnas därhän, i synnerhet de allra fattigaste flickorna, varav många aldrig kommer tillbaka till skolorna", skriver Unescochefen Audrey Azoulay i förordet till rapporten.