Populära komikerduon: ”Människor upphör aldrig att vara knäppa”

Publicerad 2019-10-31

Komikerduon Dilan och Moa utanför Carbs Studio i Malmö.

Med en stundande liveshow och en ny säsong av den egna SVT-serien Sodom på gång står komikerduon Dilan och Moa inför en händelserik höst. Aftonbladets Hateff Mousaviyan mötte upp dem i Malmö för att kolla läget.

Givet att det bara är några dagar kvar innan inspelningen av den andra säsongen av Sagan om Dilan och Moa (förkortat SODOM) drar igång hade man lätt kunnat tro att fokus skulle ligga på att få de sista detaljerna på plats. Inte här inte. När vi ses i Carbs Studio på Idunsgatan har Dilan Apak och Moa Lundqvist snarare ögonen på torsdagens liveshow på Nöjesteatern i Malmö. 

Dilan och Moas Trädgård – som showen heter – är en liveinspelad podcast där duon “hanterar livets stora problem med hjälp av filosofins värld”. Mer specifikt tar de hjälp av Epikuros, livsnjutarfilosofen, för att ge lyssnarna råd och problemlösningar i efterhand. 

– Det finns förstås något väldigt pajigt i att bokstavstolka en gammal grekisk filosof och försöka applicera hans teorier på dagens problem, säger Dilan Apak. 

Pajigt, kan tyckas, men inte fullt så högtravande som det först kan låta. Moa Lundqvist understryker att det trots allt rör sig om en renodlad humorföreställning. 

– Går man på den här livepodden i tron om att man ska få någon slags kurs i praktisk filosofi kommer man bli besviken. Tycker man däremot att människor är konstiga och tragikomiska kommer man nog få det desto roligare, förklarar Moa.

– Saken är den, berättar Dilan, att många av dåtidens filosofer var rätt cheeky. De använde mycket sarkasm och ironi för att bryta ner gamla sanningar.

De båda gör sig lustiga över att Epikuros trodde att det finns gudar som lever i en parallell dimension, som har det “asbra” och medvetet skiter i vad vi människor har för oss på jorden.

Dilan Apak och Moa Lundqvist i sällskap av deras gemensamma, riskakeslukande hund.

Dilan Apak och Moa Lundqvist lärde känna varandra 2014. På den tiden var de båda med och gjorde satirprogrammet Tankesmedjan i P3. Sedan dess har de gemensamma projekten stått som spön i backen. Idag, drygt fem år senare, hör duon till landets mest omtyckta humorpersonligheter.

Torsdagens liveshow på Nöjesteatern blir något av en specialare. Annars, när Dilan och Moa har kört liknande livepoddar, har de grekiska filosoferna fått stanna hemma. 

Men det är egentligen inte därför vi ses. 

Tekniskt sett är jag här för att ta tempen på Dilan och Moa innan de sätter igång med att spela in en ny säsong av Sagan om Dilan och Moa, humorserien som de och regissören Sissela Benn gör för SVT:s räkning.
– Det ska bli jättekul att se hur både manus och skådespeleriet har utvecklas. Förhoppningsvis har vi lärt oss en massa, typ grundläggande saker som att inte titta rakt in i kameran. Jag gjorde det hela tiden när vi spelade in förra säsongen, säger Moa.

Sagan om Dilan och Moa är en fiktiv humorserie som utspelar sig i Malmö. Den nya säsongen börjar spelas in på måndag och kommer att sändas senare i vår.

– Jag upplever att vår smak och vision har blivit tydligare nu. Det är många gånger då vi har känt att “jo, fan, det här är faktiskt kul, det här går att göra någonting på”. Det känns bra att lära sig lita på sin egen magkänsla, trots att vi inte är så erfarna när det kommer till tv, berättar Dilan.

 

Serien kryllar av små roliga Malmömarkörer. Dilan och Moa upplever att staden är tacksam att göra innehåll av, delvis på grund av att det är en plats som lyckas vara “både klyschig och självdistanserad på samma gång”. 

– Jag älskar att serien utspelar sig i Malmö, och jag älskar att folk är så glada över att den utspelar sig i Malmö. Det är så många som har hört av sig och bara “shit, det här är ju inspelat på min gata!”. Malmö brukar liksom inte porträtteras i tv, förutom när det skjuts eller sprängs, säger Dilan utan ett grams ironi.

 

De båda ser Malmö som en konstant inspirationskälla. Samtidigt känner de inget krav på att återge Malmö exakt som det är.

– Det känns som att alla har så otroligt mycket självdistans här. Vi tillåts bygga vårt eget fantasi-Malmö i serien, utan att tittarna verkar ha något emot att vi förstärker och använder oss av vissa stereotyper, säger Moa.

 

Flera gånger under vårt samtal återkommer Dilan och Moa till hur fascinerande de tycker att det är med alla karaktärer och original i Malmö. De här människorna gör att vissa delar av manus praktiskt taget skriver sig själva.

– Bajsscenen i säsong 1 är ett sådant exempel, förklarar Dilan, och berättar om en verklig situation som gick rakt in i serien.

– Jag skulle precis flytta från min andrahandslägenhet på Södervärn. Det är sista dagen i gamla lägenheten. Precis när jag går ut med nycklarna till min nya bostadsrätt i handen kollar jag åt sidan och ser där en kvinna som sitter och bajsar mitt på gatan.

 

När scenen väl skulle spelas in inträffade något som känns emblematiskt för den sortens “malmöhet” som Dilan och Moa försöker fånga med serien.

– Under inspelningen gick det förbi ett äldre par som inte fattade att vi spelade in. De började skrika åt oss från andra sidan gatan. “Vad fan håller ni på med? Gör ni narr av den här stackars människan, era jävla idioter?”. Det onormala är liksom inte att hon sitter och skiter, utan att vi filmar det, skrattar Moa.

 

Just där, i förvirringen som uppstår när moderna människor inte riktigt når fram till varandra, känns det som att Dilan och Moa verkligen stormtrivs. Kollar man igenom säsong 1 av Sagan om Dilan och Moa blir detta rykande uppenbart.

– Ja, jo, så är det verkligen. Mycket av vår humor går ut på att se hur folk är, hur fumligt de interagerar, hur de alla bär på en massa ohärliga sidor som bara upprepar sig in absurdum, och hur det samtidigt har varit så genom hela mänsklighetens historia. Människor upphör aldrig att vara knäppa, säger Moa.