Efter vilda strejken – tusentals kräver ersättning av SL

Publicerad 2023-04-21

Den vilda strejken bland lokförare skapade tre svåra dagar för pendeltågstrafiken.

SL har fått 6 500 ersättningsansökningar från resenärer – hittills.

– Vår förhoppning är att de som har ansökt om ersättning ska få den så snart som möjligt, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.

Efter tre dagar avslutades den vilda strejken vid midnatt mot torsdagen. Under strejken kördes tågen med begränsad kapacitet och de resenärer som riskerade att bli mer än 20 minuter försenade kan ha rätt till ekonomisk kompensation på upp till 1315 kronor.

Enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) har resenärer tre månader på sig att skicka in uppgifter och kvitto för att kunna ta del av ersättning. Hittills har SL fått in 6 500 ansökningar.

– Det var ganska väntat med tanke på att det rör pendeltågstrafiken och där är det längre resor och svårare att använda andra färdmedel, säger Sophie Gunnarsson.

Längre handläggningstider

Hon uppger att SL:s kundtjänst nästan uteslutande arbetar med frågan. Totalt ska 24 000 ärenden handläggas, bland annat de som kom in i samband med snökaoset som ställde till med stora problem i Stockholmstrafiken förra månaden.

Strejk-banderoller utanför T-centralen i Stockholm.

Eftersom det är så pass många ärenden som ska behandlas är också handläggningstiderna något längre. Runt tre till fyra veckor.

– Vi hoppas att ersättningsavgifterna betalas ut så snabbt som möjligt, men det är svårt att säga exakt när det kan ske.

Fortfarande inställda tåg

Trots att strejken är avblåst rullar inte alla tåg som vanligt. Just nu körs ungefär 75 procent av tågen enligt tidtabell.

– Vi kan bara beklaga att situationen har uppstått och påverkar resenärerna. Vi hoppas att tågen ska rulla med 100 procent så snart som möjligt.