Utter – en riktig fena på att fota vilda djur

Publicerad 2017-07-21

Vi vet ju alla precis hur de är.

Knäppa, roliga och alldeles alldeles underbara.

Det är något som tävlingen Comedy wildlife photography awards vill ta fäste på – utan att för den skull koppla på skygglapparna inför de utmaningar och hot som djurlivet står inför till följd av människans mixtrande med klimat och känsliga ekosystem.

– Vi vill göra folk varse det hårda och envisa arbetet som pågår med att rädda arter över hela världen. Så var du än befinner dig – gå ut och fotografera, säger initiativtagarna Paul Joynson-Hicks och Tom Sullam till boredpanda.com.

– Under de två år vi har anordnat tävlingen har vi sett fantastiska bidrag, men vi vill att deltagarna vidgar sina vyer. Vi vill se fler arter än tidigare – tänk på att ett foto på en ekorre kan kamma hem allt.

Tävligen pågår fram till den 30 september. Information om hur du deltar finns på comedywildlifephoto.com.

Text: Mattias Kling

Annelie Utter har jobbat som naturfotograf sedan i slutet av 1980-talet och är på resande fot nio månader om året. – Vilda och tama djur har alltid varit min grej, säger hon.

Hon började med att fotografera fenor på späckhuggare.
– Alla djur har alltid intresserat mig, det har gått som en röd tråd genom hela mitt liv, säger prisade naturfotografen Annelie Utter, 56. Vilda djur och tama djur har alltid varit min grej, säger hon.

Egentligen började allt på 1960-talet när den nyblivna åttaåringen fick en Konica Pop.
– Det var Sveriges rödaste kamera. Då väcktes fotointresset. Jag hade också en pappa som fotade mycket och som inspirerade mig. Jag lekte aldrig med dockor, men jag tränade på att fotografera leksakstroll i lingonris och stubbar, säger Annelie Utter.

Fotograferade bergsgorillor

Hon var snabb med att lämna Sverige. Som 18-årig flyttade hon till en gård nära Strasbourg i Frankrike där hon jobbade med djur. Hon bodde hos fotografen Claude Terriere.
– Han tog med mig ut och jag började se bilder på ett annat sätt.

Annelie Utter under en av sina många resor.

I början av 1990-talet reste hon för första gången för att fotografera bergsgorillorna – i Rwanda, Uganda och Kongo.
– Jag har världsrekord i betalda bergsgorillabesök, 56 gånger, säger hon och skrattar. Jag älskar att fotografera bergsgorillor!

Vilket har varit det svåraste djuret att fotografera?
– De vilda röda pandorna är väldigt svåra att träffa på. Det har tagit mig tolv år. I våras var jag i Himalaya och fick då se åtta röda pandor under åtta dagar. Magnolian blommade och jag klättrade upp i ett magnoliaträd, för där satt det två röda pandaungar.

I fångenskap är det inte ovanligt med röda pandor, men i det vilda finns bara omkring 2 000 röda pandor kvar och arten är utrotningshotad.

– De har dödats för köttets och pälsens skull. I Kina tycker de att man ska ha svansen av en röd panda vid bröllopet. Det ska betyda lycka.

Fånga ”the golden light”, det gyllene ljuset, råder Annelie Utter.

Roligast att fotografera surikater

Vilket är det roligaste djuret att fotografera?
– Det allra roligaste att fotografera är surikater. Det gör jag alltid i januari, i Botswana. Vi åker ut i Kalahariöknen och där finns det surikater. Vi kommer innan soluppgången och lägger oss på magen framför deras hålor. Och när solen går upp tittar surikaterna fram med sina supernäpna kroppar.
Vilken är den viktigaste egenskapen för en naturfotograf?
– Bildseendet är det viktigaste. Hur komponerar du bilden? Man måste ha mycket tålamod och jag tror mycket på att planera bilden. Å andra sidan så gäller det att vara väldigt snabb också. Om jag är i Indien och det springer en tiger över vägen då måste jag snabbt ställa mig upp och se till att bilden blir i fokus.

UTTERS 6 SUPERTIPS

1. Titta kritiskt på andras bilder. Varför gillar du bilden? Är det blicken eller ljuset? Eller varför tycker du inte om en bild? Inspireras av andras bilder!
2. Studera djuren. Ju mer du kan om djuren och deras beteende, desto lättare har du att få en bra bild. Träna på ditt husdjur.

3. Du måste veta hur du ställer in fokus i din kamera. Du bestämmer var fokus ska ligga. Ska du ha fokus i ett öga på djuret eller någon annanstans?
4. Du måste ha ljuset, gärna rakt in i ögat. Var uppe innan solen går upp och när den går ner. Det är då du fångar det fina ljuset, ”the golden light”. Aldrig mitt på dagen.
5. Böj på knäna. Hitta en bra vinkel. Ibland måste du ligga platt på magen eller huka på knä, ibland måste du klättra upp någonstans.

6. Gå på fotokurs.