Flygresor toppar klagolistan i Uppsala 2020

Publicerad 2021-01-28

Inställda flyg, sena återbetalningar och erbjudanden om vouchers i stället för pengar.

Det fick ovanligt många att kontakta Uppsala kommuns konsumentrådgivare 2020.

Aftonbladet listar tjänsterna och varorna som fått flest personer att söka rådgivningen.

Förra året fick Uppsala kommuns konsumentrådgivare in 2 508 klagomål. 192 av dem gällande flyg- eller paketresor, vilket är fyra gånger så många som året innan. Då var resor det fjärde vanligaste ärendet, 2020 var det det vanligaste, visar statisk som Konsument Uppsala tagit fram åt Aftonbladet.

– Jag är inte förvånad. Jag tycker att klagomålen ligger i linje med det som hänt under 2020 då just resorna blev så otroligt påverkade. I och med coronapandemin har nog väldigt många fått erfara hur det är att få flyget inställt, säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare vid Uppsala kommun.

Svårnådda företag

Personerna som hört av sig har framför allt velat veta vad de har för rättigheter när deras resa ställs in, när de bör få tillbaka pengarna och om de måste acceptera en voucher i stället för pengar.

– Sen är det också många som har klagat på att det varit så svårt att nå flyg- och resebolagen, säger Thonäng.

Ungefär 14 procent av alla frågor som kom in till konsumentrådgivningen i fjol kan kopplas till pandemin, berättar hon. De flesta kom in i början av den första och andra vågen, mellan april och juni, och sen mellan september och oktober.

– Det var lugnare under sommaren, men sen så ökade det igen och det var resor som var det stora klagomålet, säger Thonäng.

”Var noga när du köper saker och ingår avtal. Det kan tyckas tråkigt att läsa villkor, men man vinner på det”, säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare vid Uppsala kommun.

Missnöje kring hantverkstjänster och begagnade bilar

Utöver inställda resor klagade många över olika hantverkstjänster (som brukar toppa klagolistan) och mobiltelefoni i Uppsala, liksom i Sverige i stort. I Uppsala klagade många även över internet/fiber, vilket inte är lika vanligt i andra delar landet.

– Klagomål om fiber har varit stort i Uppsala under fler år nu. Större än i resten av landet, säger Thonäng.

Det kan bero på att många har sommarstugor vid kusten, i Östhammar, där det varit svårt att gräva fiber.

– Det gör att de som tecknat upp sig för fiber haft extremt svårt att få det levererat enligt avtal.

Förutom tjänster har många klagat på olika varor, så som begagnade bilar, möbler/husgeråd/inredning, dator/telefon/spelkonsol, kläder och hälsokost.

Följ ämnen i artikeln