Experten: Så ska du agera efter flygstoppet

Publicerad 2019-03-12

Efter flygkatastroferna med Boeing-plan stoppas modellen av både Norwegian och Tui.

Nu påverkas passagerare av inställda flyg och enligt experten är deras konsumenträtt stark i det här läget.

– De ska såklart försöka omboka konsumenterna eller lösa det på något vis, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Passagerare på väg från Arlanda till Tel Aviv, Israel, kom inte längre än till Rumänien.

Då tvingades piloten vända planet efter Norwegians direktiv:

Efter flygkatastrofen i Etiopien togs Boeing-plan av modellen 737 Max 8 tills vidare ur drift.

Det framkom sedan att modellen, och syskonet 737 Max 9, stoppas i hela Europa.

Inställda flyg

Norwegian har på förhand bett om ursäkt till de som kommer att beröras av inställda flyg på grund av situationen.

– Vi beklagar att passagerare drabbas av detta men säkerheten för våra passagerare och anställda kommer alltid först, säger Tomas Hesthammer, Norwegians Director of Flight Operations.

Det fanns tidigt på tisdagskvällen ingen konkret information om vilka flyg som påverkas kommande dagar.

Men bara under morgondagen hade Norwegian elva planerade avgångar från Arlanda – flygningar som skulle ha utförts av den olycksdrabbade modellen.

”Vi gör nu vårt yttersta för att ta hand om de kunder som berörs och omdisponerar flygplansflottan, slår ihop flygningar och bokar om resenärer på andra avgångar för att begränsa konsekvenserna för dessa resenärer”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa, är konsumentens rätt stark i den här typen av fall.

Men det är viktigt att man gör saker i rätt ordning.

– Det viktigaste är att höra av sig till flygbolaget, särskilt om man har ett flyg i väldig närtid. Norwegian ska såklart försöka omboka konsumenterna eller lösa det på något viss. Om flyget är inställt har man rätt till ombokning och återbetalning, säger Kühn.

”Kan ha rätt att omboka sig själv”

Om det inte skulle finnas några möjligheter att via Norwegian få en annan rimlig ombokning kan man ha rätt att boka via ett annat bolag.

Men, återigen, uppmanar man till att först ha etablerat kontakt med Norwegian.

– Man kan ha rätt att omboka sig själv men då är det viktigt att hålla rimliga kostnader. Man kan inte boka business om man inte hade det från början, säger Kühn.

Men en resa handlar inte bara om flyget. Många har också betalat pengar för hotell och aktiviteter på destinationen.

– Man får försöka avboka sådant och om det inte går får man ställa kravet till flygbolaget om ersättning, säger Karolina Kühn.

Om ens flyg skulle vara ”kraftigt försenat” kan det finnas rätt till en schablonkompensation.
Men enligt Konsument Europa är det osäkert om den går att tillämpa.

– Man får inte den kompensationen om det råder extraordinära omständigheter. Jag kan inte säga om det räknas som det, det får avgöras av en högre instans, säger Karolin Kühn.

Även charterbolaget Tui har beslutat ta sina plan av modellen, två till antalet, ur drift.