Islamolog: ”Kommer riktas kritik mot den impopulära regimen”

Uppdaterad 2015-09-12 | Publicerad 2015-09-11

Jan Hjärpe, islamolog.

Minst 107 personer har dött efter att en lyftkran fallit på Stora moskén i Mecka.

Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi, tror att kritiken mot den saudiska regimens ständiga ombyggnationer kommer att bli hård.

– Man har utplånat det ursprungliga vallfärdsmålets enkelhet, säger han.

Stora moskén i saudiarabiska Mecka, även kallad Masjid al-Haram, anses av muslimer vara den heligaste platsen på jorden.

På fredagen hade många samlats i moskén inför den traditionella fredagsbönen.

Minst 107 av dem dog och över 150 skadades när kraftiga vindar slet tag i en lyftkran som föll genom taket på moskén.

– Det är väldigt tragiskt, i synnerhet som det sker i nära anslutning till fredagsbönen, säger Jan Hjärpe, religionshistoriker och professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet.

Byggt lyxhotell

Han tror att kritiken mot den saudiska regimen kommer att bli hård.

– Det kommer att riktas kritik mot den saudiska regimen för att den inte har kunnat stå för säkerheten. Den stora moskén runt den kubformade Kaba-byggnaden började byggas på 1970-talet och har sedan byggts ut samtidigt som man har rivit kvarteren runtomkring och byggt lyxhotell där. Kranarna är där för den fortsatta byggnationen.

Olyckan är känslig för den redan hårt ansatta regimen, säger Jan Hjärpe.

– Det är en regim som är kritiserad och impopulär i den muslimska världen. Det är ett familjeföretag som inte släpper in folk annat än som gästarbetare och som inte tar emot vallfärdare som inte har returbiljett. Genom de här fantastiska byggnationerna runtomkring har man dessutom utplånat det ursprungliga vallfärdsmålets enkelhet.

Två miljoner pilgrimer

Olyckan inträffade bara en dryg vecka före hajj då miljontals muslimer vallfärdar till Mecka.

– Man har sprängt bergen runtomkring för att kunna härbärgera de två miljoner pilgrimer som kommer om några dagar. Så tidpunkten var ganska olämplig på det sättet, säger Jan Hjärpe.

Följ ämnen i artikeln