Svårt komma fram till 1177

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Lars Brandelius/TT

Publicerad 2020-03-12

Vårdguiden 1177. Arkivbild.

Coronakrisen får många att ringa 1177 Vårdguiden – i Stockholm har telefonlinjen stundtals varit så ansträngd att det inte har gått att komma fram och i Skåne är väntetiden över två timmar.

Enligt socialministern finns det ingen prognos för när svarstiden kan förbättras.

Det var stundtals omöjligt att komma fram till 1177 Vårdguiden i Region Stockholm under torsdagseftermiddagen. Inringare möttes av en förinspelad röst som bad personen att ringa tillbaka senare på grund av hög belastning. Enligt pressansvarig i regionen kopplas tjänsten ned automatiskt om samtalskön är längre än 45 minuter.

Vårdguidens telefontjänst är hårt ansträngd även i andra delar av landet. Region Skåne uppger att väntetiderna i regionen varit omkring 120–150 minuter, och Västra Götalandsregionen uppger att de lokala väntetiderna varit omkring 50 minuter.

Oklart när det ska fungera

De långa svarstiderna på 1177 är inget nytt. Socialminister Lena Hallengren (S) säger att regionerna fortsätter att plocka in mer personal för att kunna svara på samtalen.

– Läget har ändrat sig dramatiskt. I början frågade man om viruset, nu undrar man: ska jag stanna hemma? säger hon till TT.

Resurser till bland annat 1177 har skjutits till i den extra ändringsbudgeten. Enligt Hallengren uppskattas summan till en miljard kronor.

TT: Finns det någon prognos för när det har gett resultat så att folk får svar på sina frågor?

– Det kan jag inte säga.

Region Östergötland har öppnat en ny telefonlinje som bara tar hand om coronafrågor för att lätta på trycket på 1177, rapporterar SVT Östergötland.

TT: Skulle det inte vara en bra idé att pröva det i flera regioner?

– Det låter som ett gott exempel. Jag är övertygad om att fler regioner tittar på lösningar. Men det måste finnas kunnig personal som svarar och det arbetet pågår, säger Hallengren.

Flera nummer belastas

Det är inte bara 1177 som är hårt belastat. Informationsnumret 113 13 har haft "extrem hög belastning" under torsdagen, med väntetider på uppemot 45 minuter och samtal som inte har kunnat besvaras, skriver SOS Alarm i ett pressmeddelande.

Även larmnumret 112 har märkt av en viss ökning av samtalen till följd av det ökade trycket på 1177 och 113 13.

"Det är viktigt att komma ihåg att 112 endast ska användas i nödsituationer när det finns fara för liv, egendom eller miljö", säger Björn Skoglund på SOS Alarm i pressmeddelandet.

Följ ämnen i artikeln