Kraftig ökning av allvarliga tillbud för bolaget som körde olycksbussen

Uppdaterad 2017-04-04 | Publicerad 2017-04-03

Det är ett mysterium hur den allvarliga bussolyckan utanför Sveg, som kostade tre unga människor livet, kunde inträffa.

Företaget som körde bussen har fått kritik för bristande arbetsmiljö – och under de senaste åren har antalet allvarliga händelser som rapporterats till Arbetsmiljöverket ökat kraftigt.

– Vi är mycket noga med att följa de bestämmelser som finns, säger marknadschefen Simon Sandberg.

Bussen körde på en raksträcka och vägbanan var torr. Ändå kraschade den ner i ett dike några mil söder om Sveg strax efter klockan 07 på söndagsmorgonen. 52 skolelever och sju vuxna färdades ombord. På några ögonblick förvandlades det som skulle vara en rolig skidresa till en ofattbar tragedi. Över 20 människor fick föras till sjukhus. Tre ungdomar skadades så svårt att de avled.

Kan ha orsakats av tjälskott

Under dagen har polisens utredare och personal från Statens haverikommission arbetat på olycksplatsen. En förundersökning om vårdslöshet i trafik, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada har inletts. I nuläget är ingen person misstänkt för brott.

– Vi har undersökt platsen och vi har gjort en första undersökning av bussen. Vi har också förhört ett stort antal av de passagerare som inte behövde sjukhusvård, säger Peder Jonsson, kommunikatör på Jämtlandspolisen.

– Ett första förhör har hållits med chauffören, men vi kommer att prata med honom fler gånger. Jag kan inte gå in på vad som framkommit i samtalen.

Olycksbussen kördes av företaget Bergkvarabuss. I samtal med sin arbetsgivare har föraren uppgett att han misstänker att det var tjälskott som gjorde att han körde av vägen.

– Det är vad chauffören uppgett, att det var kraftiga tjälskott på vägen och har gjort att han förlorat kontrollen över bussen. Men vi som företag inväntar resultatet av utredningen som polisen och haverikommissionen bedriver, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss.

”Måste ha varit stressad”

Det var vid 22-tiden på lördagskvällen som bussen lämnade Ängskolan i Skene i Marks kommun, och påbörjade den ödesdigra färden. Enligt schemat skulle eleverna ha nått målet i Klövsjö, drygt 70 mil norrut, omkring klockan 09 på söndagsmorgonen.

Alla som kör yrkestrafik måste följa bestämmelser om vilotid. De fastslår att chaufförer måste ha 45 minuters vila efter att ha kört i 4,5 timmar. Därefter får föraren maximalt köra ytterligare 4,5 timmar, i normalfallet.

Flera yrkeschaufförer har hört av sig till Aftonbladet efter att de reagerat över olycksbussens tidsplan.

– Tio timmars körning kräver en snittfart på 70 km/h vilket går bra på de flesta vägar, men inte E45 norr om Orsa. Där måste man sänka farten ordentligt för att framföra bussen säkert. Enligt mig är det omöjligt att köra från Skene till Klövsjö på tio timmar, säger en läsare, som i många år arbetat med att köra buss i såväl Sverige som utomlands.

– För att ha hunnit med detta måste föraren ha varit mycket stressad, säger en annan person med lång erfarenhet av branschen.

Enligt marknadschefen Simon Sandberg har dock chauffören fått tillräcklig vila.

– Vi har planerat den här resan för att det ska fungera med hänsyn till gällande lagar och bestämmelser. Det gör vi alltid. Vi är mycket noga med att följa de bestämmelser som finns, säger han till Aftonbladet.

– Chauffören har fått rejält med vila. Trafikledningen pratade med honom vid 04.30-tiden och då var han pigg och fräsch.

Kraftig ökning av tillbud

Bergkvarabuss har fått hård kritik tidigare. 2013 var en av bolagets bussar inblandad i en uppmärksammad olycka i norska Sogndal, där två människor omkom. Chauffören dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.

Tidigare i vår granskade Sydsvenskan arbetsförhållandena på verkstäderna där många av företagets bussar repareras. En anställd uppgav för tidningen att det endast var en tidsfråga innan en olycka skulle inträffa.

Arbetsmiljöverket har krävt att en rad åtgärder ska vidtas.

– Det handlar framförallt om att man har för dåliga kunskaper i hur man arbetar systematiskt med arbetsmiljön, säger Peter Burman, regionchef på Arbetsmiljöverket, till Aftonbladet.

Statisik från myndigheten, som Aftonbladet har tagit del av, visar att antalet olyckor och allvarliga tillbud i företagets verksamhet har ökat kraftigt under de senaste åren.

2012 och 2013 rapporterades sju sådana fall. 2014 ökade siffran till 19, och de två senaste åren har över 30 incidenter inträffat. Bara under de första månaderna i år uppgår antalet inrapporterade tillbud och olyckor till 14.

– Det är en kraftig ökning, absolut. Men det är svårt att säga vad det beror på. Det kan bero på att arbetsmiljön blivit sämre och att olyckorna ökar på grund av det, men det kan också vara så att rapporteringen av incidenter ökar, säger Peter Burman.

Simon Sandberg på Bergkvarabuss menar att det ökade antalet incidenter kan bero på att företaget har växt.

– Vår verksamhet har ökat kraftigt under de senaste åren. Vi har över 1 000 bussar i drift i Sverige. Men jag måste titta närmare på siffrorna innan jag uttalar mig närmare, säger han.