Fler skadas i olyckor med A-traktor

Cecilia Klintö/TT

Publicerad 2021-05-04

A-traktorerna har blivit 27 procent fler efter en regeländring förra sommaren. Samtidigt ökar antalet personer som skadas i olyckor med A-traktor. Patrik Gunnarsson, bilinspektör hos Skånepolisen, är inte förvånad.

– Det har blivit enklare och enklare att manipulera hastigheten och nu är det på tok för enkelt, säger han till TT.

Efter regeländringen förra sommaren ökade antalet A-traktorer kraftigt och är nu uppe i mer än 36 000. Samtidigt visar olycksstatistiken att 147 personer skadades i olyckor med A-traktorer förra året, vilket kan jämföras med 96 personer under 2019 och 73 personer 2018.

– Det är vilda västern och jag är orolig över olycksutvecklingen, säger Patrik Gunnarsson.

Till verkstaden i Kristianstad där han jobbar kommer beslagtagna fordon för teknisk undersökning. De som förr kallades epa-traktorer och i dag heter A-traktorer har en maxhastighet på bara 30 kilometer i timmen. Men det har alltid funnits de som velat manipulera hastigheten och nu har det blivit lättare.

"En totalkatastrof"

– Nu sedan i somras har man accepterat en elektronisk spärrning med bilens ordinarie databox. Och det är, som jag ser det, en totalkatastrof, säger Patrik Gunnarsson.

I en manipulerad A-traktor kan det räcka med en liten fjärrkontroll av en tummes storlek för att kunna växla mellan A-traktorläge och ett läge där motorn fungerar som i en vanlig bil. I A-traktorn är det inget bältestvång och vid ratten kan det sitta en 15-åring med mopedkörkort.

– Vi knäcker manipulationen när vi får in dem. Men då är det ju redan för sent, då är ibland redan skadan skedd. Då har det krockats, då har ibland någon kommit till skada, säger Patrik Gunnarsson.

Fortfarande är mer än varannan A-traktor en ombyggd Volvo, men nu blir det vanligare med märken som BMW, Volkswagen och Audi, visar ny statistik från Transportstyrelsen.

Porsche blir A-traktor

Polisen får signaler om att vissa verkstäder som specialiserat sig på att bygga om bilar till A-traktorer erbjuder fordon med möjlighet till att växla om från 30-läget till normal bilhastighet, berättar Petter Wahllöf, gruppchef vid trafikpolisen i Karlskrona.

Det finns exempel på att mycket motorstarka bilar, som Porsche Cayenne, byggs om till A-traktor, berättar han.

– Det finns ingen logik i detta, när en A-traktor har en maxhastighet på 30 kilometer i timmen.

Han understryker att långtifrån alla A-traktorer är manipulerade, men vill peka på riskerna med dem som är det. Det bästa vore om bara auktoriserade företag fick installera utrustningen som begränsar hastigheten, anser han.

"Besiktning i blindo"

Dessutom efterlyser han förändringar av registreringsbesiktningen. I dag görs besiktningen efter det att utrustningen som begränsar hastigheten har placerats i en plomberad låda.

– I viss mån godkänner besiktningsorganen lite i blindo, för i de här så kallade lådorna som är plomberade kan det finnas manipulationsutrustning som de inte vet om, säger Petter Wahllöf.

Effekterna av regeländringen förra sommaren blev större än vad Transportstyrelsen förutspått, enligt kommunikationschef Mikael Andersson.

Bakgrunden var att man ville göra det möjligt att göra A-traktor av bilar som har automatisk växellåda, eftersom automatväxlade bilar har blivit mycket vanligare. När det gäller kritiken från polisen pekar han på att hastighetsmanipulering inte bara förekommer bland A-traktorförare, utan även exempelvis mopedister som trimmar sina fordon.

– Vi har regelbundet dialog med polisen i den här frågan precis som i alla andra frågor, men sedan ska man också vara tydlig med att den stora majoriteten som kör A-traktor är skötsamma och följer de regler som gäller, säger Mikael Andersson.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln