Vdn:s försvar: ”Ser inte kopplingen”

Uppdaterad 2019-08-05 | Publicerad 2016-01-17

Hans investmentbolag är delägare i ett besiktningsbolag. Samtidigt är Pehr Oscarson vd för verkstadsbolaget Meca Scandinavia. 

Men han ser inga problem med de dubbla uppdragen.

– Jag har inga möjligheter att påverka.

Trots fordonslagens strikta bestämmelser anser ingen av personerna som Aftonbladet granskat att deras positioner innebär risk för otillåten påverkan.

”Investering i familjen”

Pehr Oscarson äger tillsammans med sin pappa och bror investmentbolaget Oscarson invest. Det företaget är en av delägarna i bilbesiktaren Clearcar. Samtidigt är han vd för verkstadskedjan Meca Scandinavia.

Men det har han inte några problem med.

– De ligger väldigt långt ifrån varandra. Operativt så arbetar jag i Meca, och det andra är en investering via familjen. Jag ser inte den kopplingen, eller hur jag skulle kunna påverka i det ena eller andra hållet.

– Dessutom har ju ackrediteringen gått igenom och där har detta granskats.

Men din bror, som också sitter i Oscarson invest, är ledamot i Clearcars styrelse. Är inte det en koppling som kan ge dig inflytande?

– Om släkt är lika med inflytande, så är det ju så. Men vi ser det inte som någon belastning att vara släkt med någon. I styrelsen bevakar han våra intressen, det är inte så att han är operativ på något sätt.

Men ett av dina intressen är ju att det går så bra som möjligt för Meca?

– Ja, men det har väldigt lite med bilprovningen att göra. Det är en väldigt liten del av reparationerna som triggas av besiktning.

”Får många förslag”

Per Rosén, vd för Opus bilprovning, är också styrelseledamot i bilhandlaren Helmia. Inte heller han anser att rollerna är problematiska.

– Jag hade det uppdraget när jag blev tillfrågad om att bli vd. Då vände vi oss till Swedac och fick deras godkännande. Det ansågs inte finnas någon påverkan.

Han fortsätter:

– Det är viktigt att det finns ett oberoende. Annars är risken att man rekommenderar kunder att åka till en viss verkstad, eller tipsar verkstäder om kunder med reparationsbehov. Vi får många förslag från verkstäder om massor av olika samarbeten, till exempel får vi ofta förfrågningar från företag som vill köpa kunddata. För oss är sådana saker uteslutna.

Hans Krondahl, som ingår i styrelsen för både AB Svensk bilprovning och reservdelsföretaget Orio, är inne på samma spår.

– Tidigare hade näringsdepartementet den här frågan, och då var det uppe till diskussion. Då såg man inte att det fanns någon påverkan i detta, säger han.

Aftonbladet har utan framgång sökt Jan Åke Jonsson, som sitter i styrelsen för Opus Group samtidigt som han är ordförande för holdingbolaget Polstiernani industri.

ANNONS