Äldre krävs på miljoner av Apoteket

Publicerad 2016-05-14

”Väldigt svårt att se att det här är okej”

Kan man sälja en vara, få betalt, och ett år senare begära ett högre pris?

Statliga Apoteket AB kan – och kräver 14 000 äldre och dementa på två miljoner kronor för läkemedel som de ”betalat för lite för”.

– Våra jurister säger att vi har rätt att göra så här, säger Helena Gille, chef för Apotekets verksamhet Apodos.

Berit, 84, är en av de äldre och dementa som nu krävs på betalning i efterskott - i hennes fall runt 2 000 kronor.

Hon bor sedan flera år på ett demensboende, och får alla sina läkemedel, både receptbelagda och icke receptbelagda, från Apotekets Apodos-verksamhet.

Läkare och sjuksköterska på boendet bestämmer vad hon behöver, och gör beställningar. Men räkningen hamnar hos Berit varje månad – och den sista var speciell: Apodos säger att de tvingats göra en ”justering”av redan betalade räkningar från juni 2015 och framåt.

”Bytte it-system i maj”

– Anledningen till att vi angett fel pris är att vi bytte it-system i maj förra året, säger Helena Gille, chef för Apodos.

– Det tillsammans med den mänskliga faktorn gjorde att priserna blev fel satta.

Apodosverksamheten har 117 000 kunder på olika boenden i Sverige. Enligt Helena Gille är det 14 192 av dessa som nu fått en ”efterfakturering”.

– Våra jurister har kommit fram till att vi kan göra efterfaktureringar upp till tre år, säger hon.

Men Konsumentombudsmannen, KO, säger att det krävs oerhört speciella skäl för att göra så.

– Jag har väldigt svårt att se att det här är okej, säger Elin Häggeborn, jurist på KO.

– Avtalat pris ska gälla i alla normala fall. Undantaget när man kan göra en priskorrigering är om det går att visa att konsumenten varit i ”ond tro”, alltså förstått att priset varit helt fel satt.

”Bestrid räkningen”

Om dementa och psykiskt sjuka kan anses ha varit i ”ond tro” kan inte Elin Häggeborn svara på, men hon säger att man givetvis ska bestrida fakturan.

Man måste alltså inte betala om en dement anhörig fått en sådan här efterfakturering?

– Nej, man ska bestrida räkningen. Man riskerar ingen straffavgift om man hävdar att den är oskälig, säger Elin Häggeborn.

Upp till 4 400 kronor

Enligt Helena Gille har de berörda patienterna och brukarna abonnemang på läkemedel, och Apodos har följt reglerna där. Totalt handlar det om efterfaktureringar på två miljoner kronor från Apoteket AB. Beloppen varierar – allt från småbelopp och upp till 4 400 kronor.

Är det rimligt att köparna ska stå för era misstag med datasystemet och den ”mänskliga faktorn”? Enligt Konsumentombudsmannen är det inte okej?

– Faktureringen har blivit felaktig, vilket vi beklagar. Vi har gjort bedömningen att vi har rätt att kontakta våra kunder för att få till stånd en rättelse. Vi har rättat till felet så fort det uppdagades och har kommunicerat till våra kunder inom preskriptionstiden för vad som gäller för varor sålda till konsumenter, skriver Apoteket via pressansvariga Freja Annamatz i ett mejl till Aftonbladet.

Apoteket AB omsatte i fjol över 19 miljarder kronor. Vinsten blev 591 miljoner kronor.

De två miljoner kronor som de sjuka nu krävs på motsvarar 0,3 procent av vinsten.

Berit, 84, tänker via sina anhöriga bestrida räkningen.

Så här skriver bolaget i kravbrevet

”Vi på Apoteket har av misstag dragit av moms från några av de läkemedel du fått från oss. Det innebär att dina fakturor blivit fel och att du betalat för lite för dessa läkemedel. Det handlar om enstaka läkemedel utanför läkemedelsförmånen under perioden maj 2015 till mars 2016. Vi behöver därför göra en justering som motsvarar den moms som felaktigt dragits av. Du kommer kunna se det beloppet på din kommande faktura.”