Skönhetsprodukt kunde kostat Thyla synen

Publicerad 2017-02-17

Tyah fick allergisk reaktion av bryn och fransfärg. Höll på att kosta henne synen.

Tylah Durie,16, från Victoria i Storbritannien, fick en sådan allvarlig reaktion av bryn och fransfärgen att hon höll på att bli blind.

– Jag gick igenom en oerhörd smärta, säger hon till brittiska Metro.

När 16-åriga Tylah Durie, från Victoria, skulle färga sina ögonfransar och ögonbryn fick hon en allvarlig allergisk reaktion, skriver brittiska Metro.

När Tylah hade lagt på färgen kände hon hur det började klia i ansiktet och det tog inte lång tid innan ansiktet var helt svullet. Huden runt ögonen och ögonbrynen blev röda, ögonfransarna ramlade av och ögonen började vara.

– Jag vaknade upp nästan blind på grund av reaktionen, mina ögon hade svullnat upp som ballonger och jag skrek och grät, säger Tylah.

– Eftersom ögonen var så svullna så kunde jag knappt öppna ögonen. Jag kunde bara se lite och såg då att det var helt varigt.

När hon kom till sjukhuset för att få vård sa läkarna att hon fått en ovanlig och allvarlig allergisk reaktion och att den förmodligen uppstått av ämnet paraphenylenediamine, som fanns i produkten. Tylah hade kunnat bli blind permanent om det hade gått längre.

– Jag gick igenom en oerhörd smärta bara för att jag färgade fransarna och brynen. Jag kommer aldrig att färga dem själv igen, berättar hon och beskriver smärtan i ett inlägg på Facebook för att varna andra.

”Jag har frätskador på ögonbrynen och jag kunde inte se någonting på grund av svullnaden. Jag går på en hel del medicin för att det ska läka. Jag skulle aldrig önska någon annan sådan smärta. Dela runt, snälla” skrev hon i inlägget.

Jodie Phillips, presskontakt för företaget som står bakom produkten, säger att paraphenylenediamine är ett vanligt ämne i produkter för färgning och att det är allmänt känt att vissa personer kan vara känsliga för ingrediensen. Därav rekommenderar man alltid att göra ett test på huden innan användning. Hon säger också att det är första gången som en kund har behövt uppsöka sjukhus.