Äldre får sämre vård – sköterskorna räcker inte till

Uppdaterad 2020-05-25 | Publicerad 2020-05-24

Sjuksköterskor larmar om vårdavdelningar som går på knäna.

Multisjuka äldre får trycksår och personal traumatiseras på grund av personalbrist till följd av coronakrisen.

– Vi kan inte ge den omvårdnad som behövs. Det är fruktansvärt, säger Linn Plogmark, 30, distriktssköterska på Karolinska Huddinge.

Coronavirusets framfart har slagit hårt mot svensk sjukvård.

17 av Sveriges 21 regioner befinner sig i förstärkningsläge och redan i början på april kunde krislägesavtalet aktiveras i Stockholmsregionen. Samtidigt som fokus läggs på intensivvården har andra svenska vårdavdelningar det tufft till följd av coronapandemin.

På geriatriska avdelningen på Karolinska sjukhuset i Huddinge, som bland annat tar emot multisjuka äldre, larmar sjuksköterskorna om en försämrad omsorgsvård till följd av fler patienter och nya, långdragna skyddsrutiner. Samtidigt sliter personalen så hårt att de går på knäna.

– Den här patientgruppen kräver enormt mycket omvårdnad. De behöver ofta stöttning i maten, både verbalt och genom matning. De har otroligt skör hud och får trycksår på en timme om man har otur. De är jätte-, jättesköra, säger Linn Plogmark, 30, distriktssköterska på Karolinska Huddinge.

– De tappar sina förmågor, som att gå, väldigt fort om man inte mobiliserar dem på rätt sätt. Nu behöver vi prioritera bort omvårdnaden till den grad att människor får trycksår. Det är så frustrerande och jättetufft för oss att tvingas ta så svåra etiska beslut. Vi är vana att ge hög omvårdnad och det är den viktigaste delen för den här gruppen.

Linn Plogmark jobbar som distriktssköterska på Karolinska Huddinge.

”Vården knappt okej”

Förut hade avdelningen på sjukhuset fyra patienter per sjuksköterska, nu är det sex. Samtidigt tar de nya skyddsrutinerna med av – och påklädnad så lång tid att de bara hinner med den grundläggande medicinska vården.

Arbetsbelastningen resulterar också i många etiska beslut där de måste välja vilken patient de ska hjälpa först – med vetskapen om att det kommer förvärra läget för en annan.

– I början kunde vi bryta ihop, men nu har man nästan blivit avtrubbad. Många mår jättedåligt, bara en sådan sak som att lägga någon i en likpåse, det är inget vi gör i vanliga fall. Det är ett trauma för oss, säger Linn och fortsätter:

– Vi brinner verkligen för våra patienter och försöker möta så många behov som möjligt, men det resulterar i att vi själva blir utmattade. Det är jättetungt för oss, vi ser en stolthet i att ge god vård och nu är den knappt i närheten av okej.

Linn säger att de i vanliga fall hinner med att hjälpa patienter med allt från tandborstning och mat till att förhindra trycksår. Hon vill inte att den vård som finns utanför coronabekämpningen ska glömmas bort.

– Vi är helt utslitna. Vi är van att hålla en otroligt god omvårdnad. Nu kan vi inte ens hålla våra patienter i handen när de dör.

Ledningen på Huddinge sjukhus har lyssnat på sjuksköterskornas larm och personalen känner att de blivit bemötta med sin situation. Men då läget är värre på intensivvårdsavdelningen får de höra att det inte finns så mycket att göra.

– Jag har fullt förtroende för vår klinikchef och avdelning. Alla gör det bästa de kan i en väldigt svår situation. Men någonstans får vi inte tillräckligt med resurser, alternativt måste det dras ner på platser.

Chefen: Vi gör allt vi kan

Terese Johansson, verksamhetschef för omvårdnad på temat åldrande på Karolinska Huddinge, säger att det inte har lägre bemanning än normalt. Hon har heller inte fått några signaler om att patienterna far illa eller att omvårdnaden blivit sämre.

– Vi har haft ett extremläge under en längre period. Men vi följer fortsatt de rutiner vi har, sedan är det självklart speciellt nu när patienterna mer eller mindre är isolerade på sina rum. Man får anpassa insatserna efter den vård vi nu står i, dra ner på platser kan vi inte göra när det finns patienter som behöver oss, säger Terese Johansson.

Finns det något mer ni kan göra för att hjälpa personalen att orka?

– Vi har muntliga avstämningar med personalen två gånger om dagen och fångar upp orosmoment. Vi erbjuder stöd via kuratorer och individuella samtal, samt ser över återhämtning och övertid. Vi gör allt vi kan, men den här situationen är inte något som någon av oss hade kunnat välja.

PODD Corona - så fattar man beslut under stor osäkerhet

Under coronapandemin är det mycket som har varit osäkert - vi vet varken hur dödligt viruset är eller hur vi bäst stoppar smittspridningen. Trots att vi saknar grundläggande fakta så behöver våra myndigheter och politiker välja väg och bestämma hur vi ska hantera viruset. I det här avsnittet pratar vi om hur man kan resonera när man ska fatta beslut, trots stor osäkerhet. Gäst i avsnittet är Karim Jebari, programledare är Marcus Ulvsand.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen