Nästan hälften av alla tunga fordon kör för tungt lastade. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nästan hälften av alla tunga fordon kör för tungt lastade. Arkivbild.

Ökad olycksrisk när fler kör överlastade

Av: 

TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Nästan hälften av alla tunga fordon kör för tungt lastade. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nästan hälften av alla tunga fordon kör för tungt lastade. Arkivbild.

NYHETER

Nästan hälften av alla tunga fordon på svenska vägar är överlastade. Det kan få allvarliga konsekvenser på flera sätt – inte minst genom att risken för olyckor ökar.

Förra året var nästan hälften, 45 procent, av de tunga fordonen på svenska vägar överlastade enligt Trafikverket. Det är en drastisk ökning jämfört med fem år tidigare, då samma siffra låg på 23 procent.

Och överlastade fordon kan få allvarliga konsekvenser – på flera sätt.

Kan fastna

– Ett överlastat fordon kan innebära att man får en sämre stabilitet och en något sämre trafiksäkerhet. Det kan leda till fler olyckor, säger Lennart Kalander, avdelningschef på avdelningen för nationell planering på Trafikverket.

Men framför allt kan det leda till att tunga fordon fastnar i backar eller blir stående tvärs över vägar – vilket i sin tur också kan leda till olyckor, enligt Kalander.

Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen inom branschen

– De som systematiskt väljer att köra med överlast bryter mot lagen, men får samtidigt möjlighet att få en större ekonomisk vinning än de som kör med lagliga laster.

Förstör vägar

Ytterligare en problematisk aspekt är att för tunga fordon innebär mer slitage, och i längden skador, på landets stora vägar.

– Det påverkar även indirekt det lågtrafikerade vägnätet som är i stort behov av åtgärder. Pengarna går till att åtgärda bärighetsskador på de stora vägarna, som vi inte hade haft om man hade kört lagligt.

TT: Vad kan man göra åt det här?

– Det krävs att man ser över kontrollverksamheten, det vet jag att polisen tittar på. Man skulle nog också behöva titta på hur höga böter det är för att köra för tungt lastat. Är det tillräckligt avskräckande eller behöver man höja dem? Det borde man se över, säger Lennart Kalander.

Publicerad:

LÄS VIDARE