Aftonbladet rusar i sociala medier-mätning

Publicerad 2022-10-04

Aftonbladet är ett av Sveriges mäktigaste mediehus på sociala medier.

Det visar rapporten ”Maktbarometern”.

– Vi är Sveriges största nyhetskälla även på sociala medier. Vi är där läsarna är, säger Josefin Lundh, chef för engagemangsdesken på Aftonbladet.

Komiker, youtubers, debattörer och politiska partier tar stor plats i sociala medier. Men även traditionella medier syns när Medieakademin presenterar vilka som engagerar mest just nu i ”Maktbarometern 2022”.

För första gången mäts populariteten på den nya plattformen Tiktok. Där ligger Aftonbladet på plats 19 över de mest inflytelserika kontona, endast en placering före rivalen Expressen som länge satsat på plattformen.

– Sedan vi drog igång Aftonbladets Tiktok-konto i februari har vi sett en enorm tillväxt och det märks att den unga publiken som finns där tycker om den journalistik vi gör.

Är där läsarna är

När engagemanget på Facebook, Instagram, Youtube och Tiktok vägs samman hamnar viralsajten Newsner högst av medier, med en tionde plats. Aftonbladet är på plats 11 och har ökat med 45 placeringar jämfört med 2021.

– Vi jobbar hårt med vår närvaro i alla olika kanaler och det är kul att se ett kvitto på det genomslag vi får. Vi är Sveriges största nyhetskälla och det ska såklart avspegla sig i sociala medier också. Vi är där läsarna är.

Mäktigast av alla är dock Joakim och Jonna Lundell, följt av Sverigedemokraterna och humorgruppen JLC.

Josefin Lundh, chef för Aftonbladets engagemangsdesk.

ANNONS