Intern klimatkritik mot Strandhäll: ”Spelat bort en viktig ministerroll”

Uppdaterad 2022-10-05 | Publicerad 2022-09-02

Socialdemokraterna når inte ut tillräckligt i klimatfrågan och internt kritiseras Annika Strandhäll, enligt uppgifter till Aftonbladet. 

En tung S-källa anser att ministern ägnar för mycket tid åt att twittra om annat.

– Det är olyckligt att vi spelar bort en sådan viktig ministerroll, säger källan.

Följ ämnen

När Miljöpartiet lämnade regeringen förra hösten tog Socialdemokraterna över miljödepartementet och posterna på klimatområdet. Sedan dess har det växt ett missnöje med att frågan inte får högre prioritet, speciellt i valrörelsen enligt uppgifter till Aftonbladet.

– Jag vet att det är många som tycker att klimatfrågan är väldigt viktig och att det är tråkigt att MP och C, i en eventuell kommande regering, abonnerar på den frågan. Vi borde kommunicera de stora reformerna på klimatområdet. Nu när vi har den viktiga ministerposten så spelar vi bort den, säger en S-källa med insyn.

Brinner inte tillräckligt mycket

En del av kritiken riktas mot klimatminister Annika Strandhäll och bottnar i att hon uttalar sig för lite om klimatet, inte brinner tillräckligt mycket för frågan utan ägnar mer tid åt annat, enligt Aftonbladets uppgifter.

– Det är olyckligt att vi spelar bort en sådan viktig ministerroll. Detta är en avgörande fråga som vi måste ta hand om. Istället twittrar hon om andra saker, säger S-källan.

Annika Strandhäll, 47, tillträdde som miljö- och klimatminister i november förra året.

Annika Strandhäll är en av de mest aktiva ministrarna på Twitter och har 60 000 följare. De senaste två veckorna har hon publicerat 14 egna inlägg. Av dem handlar tio om Sverigedemokraterna och endast ett om klimatet. Inlägget om klimatet var dessutom en kritik av Sverigedemokraternas klimatpolitik.

Inte rätt plattform

Annika Strandhäll säger att hon inte använder Twitter för att driva agenda inom sitt ansvarsområde som minister. Något hon motiverar med att plattformen passar bättre för allmänpolitisk debatt.

– Det är åtta procent av svenska folket som är på Twitter, de flesta är politiska opinionsbildare och politiker. Ska man kommunicera med väljarna i de här frågorna så är det inte den typen av plattform. Däremot använder vi Instagram och även Facebook.

Det finns intern kritik att du inte använder Twitter mer till klimatet, känner du igen den?

– Nej, jag känner inte igen den kritiken.

Hur ser du på uppfattningen att S inte lyfter klimatet tillräckligt och vad är i så fall ditt ansvar?

– Jag tycker att vi har varit extremt tydliga om att klimatet är en av våra prioriterade frågor. Magdalena Andersson har haft den på agendan sedan första dagen hon tillträdde och vi genomför i år den största klimatbudgeten i Sverige. Jag känner inte igen mig i den bilden.

Annika Strandhäll är en av de ministrar som är mest aktiv på sociala plattformen Twitter.