Nyheter

Johans mikro exploderade – vill varna andra

Av: 

Beri Zangana

NYHETER

Mitt i Johan Teams-möte exploderade hans mikro.

Nu vill han varna andra som har en likadan mikro att vara uppmärksamma.

– Nästa gång kanske det här händer hos en familj där du har en hund eller ett barn hemma och det regnar glas tre meter bort, det kanske inte är så bra, säger Johan till Aftonbladet.

Det var en helt vanlig arbetsdag för Johan som arbetar hemifrån med anledning av coronapandemin.

För några veckor sedan satt han i ett lunchmöte på Teams med jobbet. När mötet var slut skulle Johan gå ut till köket och upptäckte att det låg glas på ytor och som flugit flera meter i köket.

Då upptäckte han att hans mikrovågsugn, som köptes för två och ett halvt år sedan, hade exploderat berättar han.

– Jag ser bara glassplitter i hela köksmatsalen och det här är liksom helt spontant. Den bara exploderar verkligen, som man ser på bilderna, det är ju flera meter som glaset har flugit, säger Johan.

Mikrovågsugnen är från märket Siemens och av modellen BF634LGS1/03.

Johan.

Foto: Privat

”Vill uppmärksamma andra”

Johan berättar att han inte varit med om något liknande.

– Man blir ju lite chockad när det bara exploderar. Hade det varit en liten spricka hade det varit okej. Men när det bara exploderar och skickar glas över flera meter, då tänker man, så här ska det inte vara, säger Johan.

Han berättar att han vill uppmärksamma andra som kan ha en mikro av samma modell hemma. Själv har han både barn och en katt hemma, men ingen av dem var i huset när mikron exploderade.

– Ingen fick glaset på sig men det kan vara bra för andra som har Siemens mikro att veta att den kan explodera när som helst, säger Johan och fortsätter:

– Tänk såhär; nästa gång kanske det här händer hos en familj där du har en hund eller ett barn hemma och det regnar glas tre meter bort, det kanske inte är så bra.

Johans trasiga mikro.

Foto: Privat

Siemens: ”Yttre omständighet”

Johan hade köpt mikron från Whiteaway men blev hänvisad till att reklamera till Siemens. Men han blev besviken när han fick svar från Siemens på sin reklamationsbegäran.

I en mejlkonversation med Johan skriver Siemens:

”Vi beklagar verkligen det som har inträffat med er mikrovågsugn. Jag har tittat på ert ärende och vi kan utifrån den informationen vi fått inte se att orsaken till att glaset gått sönder, tyder på ett tekniskt ursprungligt fel. Ett glas går inte sönder utan någon form av yttre omständighet”, skriver företaget i ett mejl.

Efter att Aftonbladet sökt Siemens återkommer de i ett mejl till Johan där de ber om ursäkt för hur de har hanterat hans ärende och att det gjorts på ett felaktigt sätt som företaget beskriver.

”Jag vill gärna komma i kontakt med dig för att dels föreslå en lösning och samtidigt få höra hur du upplever vår hantering (..)”, står det i mejlet som Johan fick på måndagen.

BSH Home Appliances som är licenstagare till Siemens återkommer senare i en kommentar till Aftonbladet där de skriver följande:

”I detta fall har vi tyvärr brustit i våra rutiner. Ärendet har inte hanterats rätt enligt våra interna processer och det beklagar vi. Vi är numera i kontakt med konsumenten för att hitta en bra lösning tillsammans.”

ANNONS EXTERN LÄNK

Skicka ett blombud till någon du tycker om - välj bukett och beställ här.

Interflora

Publisert: