Sanslösa oturen – resan till Boden blev 11 timmar försenad

Publicerad 2021-07-04

Operatören Vy skulle köra tåg 94 från Stockholm till Boden. Det gick sådär.

Vissa har mer oflyt än andra. Passagerna på nattåget till Boden fick sin beskärda del under dygnet som gick.

Efter ett urspårat godståg och timmar i strömlöshet räknades förseningen ihop till elva timmar.

– Det är 30 grader varmt och det finns ingen el, berättade en passagerare.

Operatören Vy skulle köra tåg 94 från Stockholm till Boden. Och man kan knappt ana vad som hände sen.

Under lördagen började läsare höra av sig. En läsare skriver:

”Tåg 94 står still sedan 04 mitt i skogen vid Kramfors. Det är 30 grader varmt och det finns ingen el. Det närmar sig tolv timmars försening”

Motgångarna hopade sig

Problemen började redan strax efter avgång på fredagseftermiddagen.

– Kortfattat så var det ett banarbete mellan Gävle och Sundsvall och då beslutade vi att istället åka via stambanan norrut, berättar Christer Berglund, affärschef för Vy tåg.

Sedan hopade sig motgångarna.

– Nedanför Vännäs igår kväll så var det ett godståg som spårat ur på grund av en solkurva.

Spåret blockerades och tåget fick vänta i Ånge innan det kunde åka vidare.

Ännu en gång valdes en ny rutt. Men det hjälpte föga.

En bit utanför Kramfors väntade en nedriven kontaktledning.

– Där blev vi helt enkelt strömlösa och fick stå fram till lunch idag, säger Christer Berglund.

Strömlösa alltså, hur klarade sig passagerna utan fungerande toaletter eller ventilation?

– Delvis var det nattetid men det är klart att det blev besvärligt på morgonen. Vi stod vid en perrong så folk kunde gå ut, men det är klart att det blev besvärligt.

Snart framme – ett dygn senare

Till slut kunde tåget rulla in till perrongen på slutstationen i Boden. Klockan visade då 17.00.

Det vill säga: Ett dygn senare, med ett halvt dygns försening.

Har resenärerna fått någon kompensation för den kämpiga resan?

– Nu när resenärerna varit på tåget har vi gjort allt vi har kunnat för att de ska komma fram till slutstationen. Sedan efteråt finns det tydliga regler för kompensation, så det ska vi sköta på ett professionellt sätt, säger Christer Berglund.