Kabinanställd: Får inte behandla oss såhär

Uppdaterad 2015-03-02 | Publicerad 2015-03-01

SAS hotar de strejkande kabinanställda med sparken.

Flera anställda menar att de inte tänker vika sig för hotet.

– Nu stoppar festen, som man säger på danska, vi tar inte mer, säger en svensk kabinanställd som jobbat för SAS i 10-15 år.

SAS kommer att överföra 147 kabinanställda till sitt dotterbolag, Cimber. De som överförs kommer inledningsvis att ha kvar sina kollektivavtal de haft inom SAS, men de löper ut 2017 och kan efter det ersättas med ett som uppfattas som mycket sämre.

– Facket CAU som organiserar SAS kabinpersonal har inte rätt att sitta med i förhandlingarna om ett avtal i Cimber, så SAS kan följa EU:s lägstanivåer, säger en svensk som jobbat i kabinen i danska SAS i mellan 10 och 15 år.

Ett stort antal kabinanställda har därför gått ut i strejk.

Upprörd stämning

Vid lunchtid på måndagen måste SAS kabinpersonal i Danmark bekräfta att de tänker avbryta sin strejk och jobba, annars sägs de upp.

Aftonbladet har varit i kontakt med flera svenskar som jobbar som kabinpersonal i SAS danska flygplan. Stämningen är upprörd och man tycker att flygbolaget agerat utan omdöme.

– Vi har försökt få SAS till förhandlingsbordet i flera månader. De har kommit med erbjudanden men inte bjudit in CAU. Vi vill att de ska ha förhandlingsrätt i Cimber, säger en anställd som är en av dem som ska flyttas över till dotterbolaget.

”Social dumpning”

I morgon klockan 12.00 så går SAS tidsfrist ut. De kabinanställda som Aftonbladet varit i kontakt med tror inte att strejken kommer att upphöra.

– Arbetsdomstolen har sagt att det är olagligt och ja, det kanske den är. Vi är ändå så många som tycker att man inte kan jobba under de här förhållandena, så då får de väl säga upp oss. Nu när Norwegians personal också strejkar så känns det som att vi stöttar varandra. Det är nu eller aldrig, säger en anställd.

Hen berättar att SAS skickade ett sms under söndagen i vilket de uppmanade till läsning av det mejl man skickat ut.

– Kunde jag inte läsa mejlet skulle jag kontakta min chef direkt, stod det. Det är som att man förväntas vara nåbar av jobbet dygnet runt. Det är också ett tecken på hur branschen förändrats. I Cimber vill de att vi ska jobba 60 timmar per vecka, mot dagens 47,5.

– Försäkringar och villkor i det avtal som väntas bli i Cimber är så pass mycket sämre. Det är social dumpning. Ingen trygghet blir kvar och det som vi kämpat för i så många år kan nu med ett sms bli som bortblåst, säger en annan anställd.

”Glamouren är borta”

De anställda är tydliga med att de älskar sina jobb och att de vill ut och flyga igen.

– Vi älskar att träffa våra passagerare och det finns också en välvilja att hjälpa SAS. Tidigare har vi gått med på hjälppaket för att stöda företaget, till exempel genom att ge halva löner till dem vid två tillfällen. Vad vi hoppas är att folk ska förstå att glamouren är som bortblåst. Vi vill att jobbet ska vara ett sådant man kan bli kvar i, även om man skaffar familj. Nu är det mer ett sådant man har ett par år och sedan går vidare, säger en anställd.

Samtliga av de som Aftonbladet varit i kontakt med ifrågasätter att det till hälften statligt ägda SAS kan få agera på det sätt de gör.

Följ ämnen i artikeln