Fyra av fem som ringer självmordslinjen kommer inte fram

Uppdaterad 2021-05-25 | Publicerad 2021-01-29

En man ringer Aftonbladets tipstelefon en natt och berättar att han vill ta sitt liv.

Han ringer hit efter att ha stått i kö till Minds självmordslinje i flera timmar.

– Vi vill ju ta emot samtalen, men behöver mer resurser helt enkelt, säger generalsekreterare Karin Schulz hos ideella föreningen Mind.

Den här artikeln tar sin början när en 58-årig man, vi kan kalla honom Per, en natt ringer till Aftonbladets tipstelefon.

– Jag har försökt ta livet av mig, säger han. 

Han berättar att han först stått i en två timmar lång telefonkö till föreningen Minds självmordslinje. De sa åt honom att ringa 112. När han gjorde det nåddes han av polisen. Han la på, men trodde att de skulle åka för att kolla till honom ändå.

– Jag kommer inte släppa in dem, de får bryta sig in, säger Per.

OBS! Genrebild

Lite senare under natten ringer han igen, den här gången besviken på att polisen trots allt inte dykt upp. 

Han har dragit för persiennerna i huset i den mellansvenska staden. De andra gångerna han mått så här dåligt har han inte gått så långt. Men nu hade han bestämt sig.

– Varför skriver ingen om det här? undrar han. 

Till och med Per förstod i vad som kanske var hans livs mörkaste stund att det inte gick att klandra självmordslinjen för bristande stöd.

– Det är ju bara volontärer, säger han. 

Mind-volontärerna Lena Malm och Helena Hammar.

Volontärerna hos föreningen Mind, som driver självmordslinjen, kan själva inte se hur många som står i kö för att nå fram.

– Det är viktigt att vara närvarande i det samtal som jag har, då kan jag inte fundera på om det kommer någon ny. Men ja, det är samtal hela tiden, säger volontären Helena Hammar.

– Det är ju alltid någon som väntar, säger volontärskollegan Lena Malm.

Ett av fem samtal tas emot

Förra året tog Minds självmordslinje emot 58 000 samtal, en stor ökning jämfört med 2019 då de inte hann med fler än 37 000 samtal. Det är främst stiftelsen till minne av Avicii, Tim Bergling Foundation, som finansierat möjligheten att nu kunna ta emot samtal dygnet runt.

Att så många ringer in är positivt, tycker Karin Schulz som är generalsekreterare för Mind. Det finns fördelar med att samla alla i behov av dessa samtal till en och samma linje.

– Det som är frustrerande är att även om vi nästan fördubblar antalet mottagna samtal, så har vi inte ökat andelen av alla samtal som vi tar emot eftersom behovet och efterfrågan har ökat, säger Karin Schulz.

Föreningen Minds generalsekreterare Karin Schulz.

Folkhälsomyndigheten, som är den största offentliga bidragsgivaren till Mind, gav nyligen besked om att årets bidrag inte höjs trots den ökade efterfrågan utan ligger kvar på fyra miljoner, som året innan. Samtidigt är det just Minds självmordslinje som institutioner som polisen rekommenderar till personer i nöd.

– Det blir nästan som ett hån mot oss eftersom vi fyller en så samhällsviktig funktion. 112 hänvisar till oss, 1177 hänvisar till oss. Men vem ska finansiera oss då? säger Karin Schulz.

I dag kommer bara en av fem personer som ringer självmordslinjen fram till en volontär. Det finns ingen brist på personer som vill bli volontärer, enligt Karin Schulz, men det behövs mer resurser för att kunna utbilda och ta hand om dem.

– Vi bär ett väldigt stort ansvar och tar gärna det ansvaret, men vi behöver rimliga förutsättningar, säger Karin Schulz.