Högerns dominans i sociala medier – stor framgång för SD

Publicerad 2022-10-04

Högerpartierna dominerar i sociala medier, enligt Maktbarometern.

Allra bäst går det för SD som nu är Sveriges näst största makthavare på nätet.

– De har hittat en fingertoppskänsla som är svår att mejsla fram, säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten.

När Maktbarometern släppte den årliga listan över räckvidd och engagemang på sociala medier blev det storseger för högerblocket.

Ulf Kristerssons lag är större än vänsterpartierna på både Twitter, Facebook och Youtube medan KD-ledaren Ebba Busch och SD:s Jimmie Åkesson tar plats bland de mäktigaste i Sverige på Twitter respektive Facebook.

– De har växt på alla plattformar sedan 2017 då Trump valdes till president och alternativhögerns meme-kultur bröt igenom och kändes punkig. Den svenska högern har samtidigt börjat bli hänsynslösa och satirpunkiga, det är en del av förklaringen, säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten som står bakom Maktbarometern.

Emanuel Karlsten under bokmässan 2019 där han pratar om vilka som var mäktigast på Twitter det året.

”Har harvat på Facebook”

Sverigedemokraterna har klättrat en placering på Maktbarometerns lista över de mäktigaste makthavarna på Facebook och övertar nu förstaplatsen från Joakim Lamotte som segrade i fjol.

Partiet utses samtidigt till det näst mest inflytelserika över alla plattformer, enbart slagna av Jocke och Jonna.

Emanuel Karlsten tror att en förklaring till framgångarna är att de inte fått samma utrymme i traditionella medier som andra partier.

– När andra partier suttit i Nyhetsmorgon och skrivit i DN Debatt har Sverigedemokraterna fått harva på Facebook och tvingats bli bra på andra plattformar. De har lärt sig ett hantverk som är svårt att studera på några studieresor i USA och hittat en fingertoppskänsla de mejslat fram när andra partier inte brytt sig så mycket.

”Alla ökar utom V”

Karlsten flaggar dock för att partiernas olika budgetar på sociala medier också spelat roll.

– Många har lagt väldigt mycket pengar på att köpa räckvidd på olika plattformar. I vår mätning skiljer vi inte på köpt eller organisk räckvidd, utan vi vill vill bara veta vilka som engagerar mest.

– Vi ser att alla partier ökar utom Vänsterpartiet som minskar. Det kan delvis härledas till att de inte lägger lika mycket pengar på att köpa räckvidd. Det har gått dåligt i riksdagsvalet, kanske på grund av att de inte nått ut.

Hur avgörande har framgångarna på sociala medier varit för högerblocket under valet?

– Det är svårt att kvantifiera men det har tveklöst påverkat. Precis som att det påverkar vad medier skriver har det en påverkan vilka som lyckas nå ut här. När det är tajta val kan vi vara säkra på att varje liten påverkande faktor har betydelse.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln