Trenden: Vad ska man göra när man har tråkigt?

Marcus Alexandersson/TT

Publicerad 2021-12-08

Googles söktrender för 2021 visar på en tydlig pandemipåverkan. Arkivbild.

Einar, tantra och pandemin. Svenskarnas söktrender under året präglades av aktuella händelser – och nyfikenhet, visar statistik från Google.

Google har i princip monopol på omvärldens tillgång till sökbar information, och ger varje år ut en rapport där söktrender för året framgår.

För 2021 är det föga förvånande en viss pandemi som har satt rejäla spår i hur vi letar efter information online. Covidbevis, PCR-test och hur många i landet som är vaccinerade förekommer alla bland de vanligaste sökningarna enligt Googles statistik.

”Från sökningar på covidbevis och hälsa i stort till frågor om vaccinationsstatistik och antikroppar, så är pandemins avtryck fortsatt tydlig i svenskarnas sökningar när vi försökt navigera vardagen under året som gått”, skriver Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google i Sverige.

Svenskarna har dock inte enbart oroat sig för pandemin och den egna hälsan. En tydlig nyhetstrend syns i listorna, namn som Magdalena Andersson och Einar trängs med Gamestop-aktien och herrarnas EM-turnering i fotboll.

Även tv-seriesuccén ”Squid game” har en självklar topplats bland söktrenderna.

Något mer förvånande är kanske att svenskarna till synes ofta undrade både vad man ska göra när man har tråkigt och hur lång tid det tar att resa till Mars. Huruvida det finns ett samband är oklart.

Googles söktrender sammanställs av aggregerad data, porr och liknande potentiellt stötande innehåll är dock bortfiltrerat från topplistorna.