Fler ringer 112 – och får svar snabbare

Kristina Erkenborn/TT

Publicerad 2020-02-27

Ökat antal larmsamtal, men kortare svarstider. Ny teknik har dessutom gjort det lättare att mer exakt positionera den hjälpsökande, visar SOS Alarms årsrapport.

Det tog i snitt 8,6 sekunder innan ett samtal till SOS Alarm besvarades 2019 vilket är en förbättring på tre sekunder jämfört med föregående år.

– Vi är naturligtvis nöjda. För några år sedan låg medelsvarstiden på 14–15 sekunder, så det är en dramatisk förkortning i dessa sammanhang, säger Thomas Johansson, kommunikationschef på SOS Alarm.

Många fickringningar

Under 2019 ringdes drygt 3,3 miljoner samtal till 112 och av dem kom 2,2 miljoner, eller två tredjedelar av samtalen, från personer med akut hjälpbehov. En tredjedel av samtalen borde inte ha ringts alls, eller skulle ha ringts till något annat, icke akut nummer.

– Många av dem är så kallade tysta SOS-samtal, det som vi brukar kalla för fickringningar, men en larmoperatör kan inte bara lägga på utan att vara helt säker på att det inte är ett nödsamtal. 630 000 sådana samtal per år gånger en halv minut stjäl naturligtvis tid från andra hjälpsamtal, säger Thomas Johansson.

Exakt position

I slutet av augusti förra året lanserades 112-appen som i dagsläget har 1,6 miljoner nedladdningar. Ringer man från den får larmoperatören upp en exakt position. Dessutom kan appen varna och informera om händelser i ens närhet och användas för myndighetsinformation.

Även införandet av AML, advanced mobile location, har gjort att SOS-operatören med stor träffsäkerhet kan se var den hjälpsökande befinner sig. Med hjälp av den nya tekniken, som redan införts i 14 andra europeiska länder, positionerar SOS Alarm direkt mot telefonens gps.

– Tidigare hade vi kvadratkilometer stora områden att fastställa positionen inom. Med AML har det krympt till ett fåtal kvadratmeter, säger Thomas Johansson.

Följ ämnen i artikeln