Så används svenska influencers i Dubais kritiserade pr-strategi

Uppdaterad 2019-12-28 | Publicerad 2019-12-27

DUBAI. Staden arbetar intensivt med att upprätthålla sin image som den moderna, liberala metropolen i Mellanöstern.

Hollywoodstjärnor och svenska influencers används som ansikten utåt i en hårt kritiserad pr-kampanj.

– Det kommer att krävas mer än Hollywoodstjärnor och enorma pr-kampanjer för att dölja Förenade arabemiratens skrämmande brist på mänskliga rättigheter, säger Mohammed Abunajela på Amnesty international.

En vakt blåser i visselpipan. Någon har trotsat reglerna och satt sig på en av de vitmålade stenmurarna som omgärdar de färggranna petuniarabatterna. Vi är omringade av drygt 50 miljoner blommor, majoriteten petunior i det så kallade Miracle Garden i Al Barsha South i Dubai. Den kallas för världens största naturliga blomsterträdgård, i ett ökenlandskap med ofruktbar mark och knappt någon växtlighet.

Här är allt från hus, portaler och diverse formationer inklädda i blommor. Här är man ständigt i vägen för någons selfie.

För drygt en månad sedan publicerade influencern och lärarstudenten Inés Kokic, 29, en bild på Instagram för sina 260 000 följare precis här där vi står, framför oändliga hjärtformade rader dränkta av blomster. Inlägget är ett av flera som publicerats i samarbete med den statliga turistmyndigheten i Dubai.

Hon är bara en av flera svenska, kvinnliga profiler med stora sociala medier-konton som gjort liknande samarbeten. Några veckor tidigare poserade Sveriges största influencer Kenza Zouiten Subosic, 28, med 1,8 miljoner följare på Instagram, på stranden. En av flera bilder märkt med samma betalda samarbete.

På turistmyndigheten i Dubai finns en influenceravdelning som initierar betalda samarbeten med profiler med stora konton på sociala medier över hela världen. Sverige är en av de prioriterade marknaderna.

Myndigheten avböjde en intervju med Aftonbladet på plats i Dubai.

Rekryterar Hollywood-stjärnor

Några mil norrut, en halv timmes bilfärd bort från skyskrapor, byggarbetsplatser och Chanel-butiker ligger det som kallas för hjärtat av det gamla Dubai. Här skymtar toppen på världens högsta skyskrapa Burj Khalifa bara i periferin.

”Guten tag?”

Han chansar i hopp om att försöka sälja på oss kanel och saffran. När vi förklarar att vi är svenskar är mannen i kryddsouken snabb på att ändra till ”hej hej, hur mår du?”.

Platsen går att känna igen från när Gwyneth Paltrow, Kate Hudson och Zoe Zaldana upptäcker semesterparadiset Dubai. Hollywoodstjärnorna frontar en reklamfilm som nyligen lanserades av turistmyndigheten.

– Inspirerad av hans höghet shejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vicepresident och premiärminister i Förenade arabemiraten, speglar deras möten med invånarna i Dubai, det som ligger till grund för stadens identitet – här finns inget tak för vad som är möjligt, säger Issam Kazim, vd, Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (DCTCM)i ett uttalande.

Flera svenska influencers

Omkring 16 miljoner människor åker varje år till Dubai, drygt 100 000 av dem är svenskar. En stad som med en tydlig pr-strategi har som mål att bli världens mest besökta stad med över 20 miljoner under kommande år.

En strategi som människorättsorganisationen Amnesty slår hål på. Både svenska influencers och Hollywoodstjärnorna har fått skarp kritik för att den ensidigt vackra bild de visar av Dubai, inte är fullt ut så vacker i verkligheten.

”Tre snabba fakta om Förenade arabemiraten: Homosexuella kan straffas med upp till tio års fängelse, anmäler du våldtäkt riskerar du själv att bli fängslad, Förenade arabemiraten står bakom allvarliga krigsförbrytelser i Yemen. Detta är en regim som gör allt för att täcka allvarliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna som de ansvarar för. Att bjuda in influencers som du är en del av denna strategi”, skriver Amnesty Norge i flera svenska influencers kommentarsfält.

– De hjälper till att rentvätta Dubais rykte, och det är precis det landet är ute efter när de bjuder in influencers, säger Frida Marie Grande på Amnesty i Norge.

Endast Kenza har hittills bemött kritiken på sin blogg, där skriver hon bland annat:

... Jag tog kontakt med Amnesty Norge efter deras kommentar på min bild för att lära mig mer och de tycker inte heller att bojkott är lösningen, de skrev att de tror att möten mellan människor från olika kulturer är viktigt för att skapa positiv förändring och de avråder inte folk från att resa till FAE eller liknande ställen. De är däremot kritiska till att man endast visar upp en perfekt bild av ställen man reser till och inte talar om baksidan också. Det förstår jag och tar till mig kritiken...”

Aftonbladet har sökt henne för ytterligare kommentar.

Bemöter inte kritiken

Förenade arabemiraten porträtterar sig själv internationellt som en dynamisk, blomstrande ekonomisk makt och politisk fristad i Mellanöstern, menar Mohammed Abunajela på Amnestys kontor i Beirut.

– Det kommer att krävas mer än Hollywoodstjärnor och enorma pr-kampanjer för att dölja Förenade arabemiratens skrämmande brist på mänskliga rättigheter, säger han. Under all glans och glamour som landets ledare visar för omvärlden finns en mycket mer otäck verklighet.

Kritiken har utöver Kenzas inlägg bemötts med tystnad.

Aftonbladet har sökt Inés Kokic, samt Alexandra Bring som är knuten till influencernätverket Tourn. Inte heller Tourns VD Robin Stenman har återkommit med svar på frågor om hur samarbetet sett ut och hur de ser på kritiken.

Aftonbladet har även i flera veckor inväntat svar från turistmyndigheten i Dubai via pr-byrån Related, som representerar det officiella turistrådet Dubai Tourism i Norden med flertalet frågor om deras pr-strategi, kampanjen med Hollywood-stjärnorna och kritiken.

GRAFIK: Sofia Boström