Kineser köper Saabs teknik

Uppdaterad 2019-07-26 | Publicerad 2009-11-30

– för en miljard

Beijing Automotive har inte givit upp tanken på att bygga Saab i Kina. Tekniker från företaget är kvar i Trollhättan, de lämnade aldrig Saab när Koenigsegg-affären sprack förra veckan.

Beijing planerar för att flytta över tillverkningen av Saab 9-5 till Peking.

Uppgiften om förflyttningen av tillverkningen finns på den välinformerade sajten saabsunited.com och bekräftas av Aftonbladets källor på Saab.

Säljs som ”Beijing”

Beijings primära intresse är alltså att köpa tillverkningsutrustningen för nuvarande 9-5 som just har monterats ner i Trollhättefabriken. Plus utrustningen för att bygga de gamla Södertäljemotorerna i gjutjärn som satt i 9-5 och gamla 9-3.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer kineserna att betala runt en miljard kronor till Saab för tillverkningsutrustningen. Alltså en miljard av de tre miljarder som Beijing planerade att gå in med i Koenigsegg-gruppen.

9-5 ska byggas i Beijings fabrik i Peking och sannolikt säljas som ”Beijing” eller ”Great Wall”, ett annat av Beijing Automotives varumärken. Men alltså inte som Saab.

Resterande två miljarder kronor skulle Beijing Automotive, Baic, använda för att köpa in sig i Saab för att få del av framtida modeller. Beijing är enligt Aftonbladets källor fortfarande intresserad av ett partnerskap med en annan ny huvudägare.

Ytterligare spekulant

Just nu är finansgruppen Merbanco mest sannolik, men det har under dagen dykt upp ytterligare en spekulant.

För alla parter gäller dock att affären nu kan fullföljas skyndsamt. Det har både Beijings vd Wang Dazong och Merbancos vd Christopher Johnston förklarat.

I kväll klockan 23 svensk tid, klockan 17 i Detroit, träffar Maud Olofssons statsekreterare Jöran Hägglund GM-chefen Fritz Henderson.

Sedan inleds GMs styrelsemöte där Saabs framtid blir den viktigaste punkten på dagordningen.

Följ ämnen i artikeln