Flygbolaget tiger om olyckan

Uppdaterad 2017-07-20 | Publicerad 2015-04-09

Passagerarna får inget veta om kraschlandningen i Nepal

Turkish Airlines plan kraschlandade på en åker.

Sedan blev allt tyst.

Bokstavligen.

– Vi har försökt få kontakt med flygbolaget i över en månad, säger Peter Lübeck som var en av de 238 passagerarna ombord.

Det var den 4 mars som planet från Istanbul till Nepal kraschade vid landningen.

Den täta dimman täckte landningsbanan och planet stötte hårt i marken, gled vidare ut på en åker och alla passagerare fick evakueras genom nödutgångarna.

– De kunde inte få loss bagaget förrän dagen därpå, säger Peter Lübeck som tillsammans med två kompisar var på väg för att vandra i Katmandu.

Ingen av passagerarna blev allvarligt skadade.

Flygrädda

– Men vi hade inte räknat med att vi, som aldrig varit flygrädda, skulle sitta på helspänn när vi flög tillbaka.

Sedan olyckan har Peter Lübeck och hans kompisar ansträngt sig för att få besked om vad som hände och någon slags kompensation, åtminstone för att bagaget inte kunde lossas förrän nästa dag.

De har fyllt i formulär på hemsidan, ringt och mejlat.

– När vi mellanlandade i Istanbul på väg hem försökte vi få kontakt med någon ansvarig på flygplatsen utan att lyckas.

Han tycker att det är obegripligt att ett flygbolag som utsetts till Europas bästa bryr sig så lite om sina passagerare.

– Vi vill få veta varför det hände och en slags bekräftelse på att vi varit med om en olycka men möts bara av tystnad.

När Aftonbladet söker Turkish Airline via deras 24-timmars kundservice slutar det med att vi får luren i örat.