Kraschen där brittiska bandet omkom är ett mysterium

Publicerad 2016-02-21

Bilen störtade från bron – och samtliga fyra medlemmar i bandet Viola Beach och deras manager dog.

Polisen arbetar intensivt med att utreda olyckan. Men än så länge är det ett mysterium hur kraschen kunde ske.

– Vi har inte hittat något som avviker från rutinerna, säger polisens förundersökningsledare Lars Berglund.

Det brittiska popbandet Viola Beachs karriär hade precis börjat ta fart. Fansen strömmade till gruppens konserter, från recensenterna kom idel beröm.

På fredagskvällen den 12 februari spelade Viola Beach på festivalen ”Where's the music” i Norrköping. Det var gruppens första konsert utanför Storbritannien.

Men vid tvåtiden på natten, på väg till hotellet vid Arlanda flygplats, tog allt slut.

Bilen som de fyra bandmedlemmarna och deras manager färdades i störtade utför en öppen bro på E4:an vid Södertälje. Alla fem i fordonet dog.

”Systemen har fungerat”

Motorvägsbron beskrivs som mycket säker. Den har varit i bruk i 50 år. Före Viola Beach-kraschen har bara en dödsolycka skett vid bron, enligt Transportstyrelsens statistik.

– Det är en extremt ovanlig händelse, säger Johan Tjerneng, presskommunikatör på Trafikverket.

Olyckan har fått stor uppmärksamhet även i brittisk press. En reporter från tidningen The Sun har teståkt sträckan, och sedan rapporterat om att två av varningsljusen vid bron inte fungerat.

Men varken Trafikverket eller polisen har några sådana uppgifter.

– Så långt som vi har kommit nu har alla system fungerat som de ska och ingen har brustit i rutinerna, säger Lars Berglund, som leder polisens förundersökning.

– Det finns inga indikationer på att varningarna inte skulle ha fungerat. Vi kommer att göra en egen utredning när polisens arbete är färdigt, men att det inte skulle ha förekommit varningar innan bron kan vi ganska säkert dementera redan nu, säger Trafikverkets Johan Tjerneng.

Flera utredningar

Polisen beskriver olyckan som mycket svårförklarlig.

– Bron uppfyller alla säkerhetskrav som man kan ha. Det finns skyltar, ljus, dubbla bommar och det är långt säkerhetsavstånd. Dessutom har brovakten följt rutinerna när det gäller att kontrollera att alla bilar står stilla och så vidare, säger Lars Berglund.

– Vi måste titta närmare på varje detalj för att hitta förklaringen till det här. Vi har inte hittat något som avviker från rutinerna än så länge.

En privatperson har anmält olyckan till Statens haverikommission. Det är dock oklart om kommissionen kommer att inleda någon utredning av händelsen.

– Det avgörande är vilka säkerhetsvinster som skulle kunna nås vid en utredning. Vi har inlett en förstudie för att avgöra detta, och fattar sannolikt beslut nästa vecka, säger ordföranden Jonas Bäckstrand.

Finns video

Tidigare har Trafikverket uppgett för Aftonbladet att en film från olyckstillfället har raderats. Nu står det klart att filmen har sparats.

– Normalt sett så raderas de här filmerna automatiskt efter ett dygn. Men i det här fallet hade en anställd hos oss sparat den på eget bevåg, på grund av olyckan. Men det hade inte förts vidare. Det var en miss i internkommunikationen, säger Johan Tjerneng.

Filmen är från en vägkamera som är placerad drygt 100 meter innan bron. Själva olyckan har alltså inte filmats. Dessutom är bilderna av dålig kvalitet.

– De här kamerorna är främst till för att bevaka trafiken vid rusningstid. De är inte gjorda för att filma på natten, säger Johan Tjerneng.

Förundersökningsledaren Lars Berglund har tagit del av filmen.

– Jag kan bekräfta att den finns, men den kommer sannolikt inte att ge så mycket. Den står för långt bort från bron.

Polisen inväntar nu resultatet från obduktionen av de fem kropparna. När det kommer är dock oklart.

– Vi har inte fått svaren än och jag vet inte när de kan komma. Det får ta den tid det tar, säger Lars Berglund.

ANNONS